Årsbok 2011 – Passioner och bestyr: svensk konst på 2000-talet

Passioner och Bestyr: Svensk konst på 2000-talet är titeln på SAK:s årsbok 2011. Författare är Sophie Allgårdh och fotograf är Hasse Persson. Release i början av november.

Årets volym utgår från den tidigare publikationen Samtidigt: Svenskt måleri på 2000-talet, som gavs ut 2009 i anslutning till utställningen med samma namn på Borås Konstmuseum. Den presenterade tio betydande målare av idag: Mamma Andersson, Virgil Dejarv, Linn Fernström, Jens Fänge, Carl Hammoud, Kristina Jansson, Jockum Nordström, Sigrid Sandström, Astrid Sylwan och Gunnel Wåhlstrand. I den nya utgåvan tillkommer även konstnärer som arbetar med fotografi, skulptur, installation och performance. Det rör sig om några av de mest uppmärksammade namnen både nationellt och internationellt: Helena Blomqvist, Thomas Broomé, duon Nathalie Djurberg och Hans Berg, Andreas Eriksson, Klara Lidén och Lovisa Ringborg.

Bland detta utsnitt av 2000-talets samtida svenska konstnärer är flertalet av namnen bekanta i SAK-sammanhang då verk köpts in som vinster eller multiplar har producerats. Genom årsboken får medlemmarna en möjlighet att se mer av de konstnärskap som varit en del av SAK men även andra konstnärskap som kan ge tillfälle till nyfikenhet. I kommande nummer av medlemstidningen berättar Sophie Allgårdh och Hasse Persson om boken.

Bokfakta

Titel: Passioner och bestyr: Svensk konst på 2000-talet