Årsbok 2012 – Helene Billgren – The End

2012 är konstnären Helene Billgrens år!

Bokförlaget Arena, Borås Konstmuseum och Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) har den stora glädjen att presentera Helene Billgrens konstnärskap genom en kommande bok The End, en kommande utställning, och ett kommande förstaprisverk, please please me, under 2012.

Helene Billgren och SAK:s årsbok 2012:

–  Jag målar bakifrån för jag vill ha en känsla av både glädje och sorg,det åstadkommer jag bäst genom att inte ge ett ansiktsuttryck utan berätta med hjälp av hur håret flyger eller inte och genom polotröjans mönster som också kan vara hjärtljud. Allt är lager på lager, tekniken skapar rumslighet såsom detaljerna, färgvalet skildrar olika sinnestillstånd t ex brunt, säger Helene Billgren

Helene Billgren har varit verksam som konstnär sedan slutet av 80-talet och har även gjort scenografi och kostymer till en rad teater- och operauppsättningar. Boken ger en bred överblick av ett färgstarkt konstnärskap. Fokus ligger på senare tids verk men vi får också tillbakablickar till hennes tidigare arbeten.

The End som är SAK:s årsbok 2012 (publikation nr 121 sedan 1892) lanseras i samband med en betydande separatutställning på Borås Konstmuseum i oktober. Boken tas fram i samarbete med Arena Bokförlag och Borås Konstmuseum.

Om utställningen på Borås Konstmuseum som öppnar i oktober 2012

Utställningen, som är den största presentationen av Helene Billgren sedan hon ställde ut på Färgfabriken 1999, innehåller tidigare höjdpunkter men visar främst var hon står idag. Det blir åtskilliga målningar och teckningar att ta del av, men Helenes konstnärskap har från början också handlat om föremål – accessoarer, kläder, husgeråd, prydnadsföremål, loppisfynd – som Helene genom sinnrika ingrepp och korsningar förvandlat till konst.

Läs mer om förstapriset HÄR.

Porträttbild på Helene Billgren fotograferad av Elsa Billgren