SAK Edition 4 – 2012: Gags & Business av Tova Mozard

Teknik: Fotografi

Bildmått: 50×61 Yttermått: 60×71

Pris: 3900 kr

Upplaga: 30 ex. Kontakta info@konstforeningen.se för att beställa ditt ex!

Tova Mozard är aktuell med årets sista multipel fotografiet: Gags & Business.

Gags&Business

Under våren 2012 visades Tova Mozards (född 1978) första stora separatutställning på Hasselblad Center i Göteborg. Fotografier, videoverk och film som återkommande närmar sig verkliga platser och människor genom iscensättning och regi. Tova Mozards intresse för självpåtagna eller tilldelade roller och skådespel i förhållande till verklighetens förutsättningar och möjligheter skapar ofrånkomligt en känsla av skevhet och förundran inför det som tycks spelas upp framför oss. Här följer ett kort utdrag ur den intervju som återfinns i medlemstidning nr 4 2012 som skickats ut till SAK:s medlemmar i början av december.

Verket »Gags & Business» är årets sista multipel i SAK-Edition serien. Kan du berätta om bakgrunden till bilden?

– Bilden föreställer min vän Eddie och hans vänner. Jag följde med dem en dag på jobbet. De förbereder sig för ett jobb i en stor utomhuspark. Det var fint att få ser hur de hjälpte varandra med dräkter och make-up. På bilden ser Eddie nästan ut att vara chef över de andra och det råder en stämning av både allvar och uppsluppenhet. Jag upplevde att de hade en speciell gemenskap som var aningens mystisk och svår att närma sig. De kliar och svettas i nylondräkter och peruker, Eddie berättade att han ibland får ta starka smärtstillande tabletter när han går på styltor som man spänner fast på benen under de långa clownbyxorma. Ett hårt jobb som kräver mycket av masken bakom masken.

Kan du säga något om titeln?

– Gags är en typ av komiska inslag som clowner använder sig av mellan varandra. Det kan vara ett trick eller ett spratt som är återkommande till exempel en blomma som plötsligt börjar spruta vatten och Business är det sätt som clownen rör sig på för att uttrycka sin karaktär som clown.

För en längre intervju med Tova Mozard läs senaste medlemstidningen HÄR.