SAK Edition 1 – 2015: Le Petit Maitre av Olle Borg

Release av Le Petit Maitre av Olle Borg

Teknik: Utskuren linjal i koppar

Mått: 27 x 4 x 0.5 cm

Upplaga: 30 exemplar. Kontakta info@konstforeningen.se för att beställa ditt ex!

Pris: 2800 kr/st

Le Petit Maitre visas här med sitt mörkt gröngrå fodral i papper. (Överst)

Verkets framsida (mitten)

Samt baksidans gravyr (nederst)

Verket kan hängas på väggen eller placeras liggande som en skulptur.

SAK Edition 1_2015_Olle Borg

”Linjalen och linjerna har präglat Olle Borgs konstnärskap ända sedan studierna på Konsthögskolan i Stockholm i början av 80-talet. Linjalen har fungerat både som ett verktyg för att ta fram linjerna i måleriet och som del av verket. Dessa verk med målningar och linjaler återfinns i sviten om 18 målningar med titeln Umbra Solis från tidigt 2000-tal. I sviten placeras linjalen, lika lång som målningens kortsida, ett par centimeter ifrån målningen och tillsammans utgör de ett enhetligt verk där idén om linjalen förtydligar måleriets processer. Sedan dess tycks linjalen ha mognat till ett alldeles eget konstverk i ren koppar och blivit årets första SAK Edition med titeln Le Petit Maitre. Det är ett franskt uttryck som försvenskats i petimeter och som betyder den lilla metern eller den lilla mästaren.

När jag kommer till ateljén under en innergård på Kungsholmen i Stockholm möts jag av att ateljéklockan ännu i början av december står på sommartid och att spår av många års verksamhet visar sig på det ganska stökiga golvet, i den slitna fåtöljen och i ordningen i alla arkivfack. Av vårt samtal som snart tar fart är det Olle Borgs intresse för materialiteten som fascinerar och där den lilla mästaren, Le Petit Maitre, kommer in som en tung analytiker utan egentliga möjligheter att analysera i vanlig mening av millimetrar och centimetrar. Måttangivelserna saknas på linjalen, eller rättare sagt det var aldrig tänkt som en linjal med måttangivelser utan som ett konstverk, ett objekt i det förföriska materialet koppar. Centralt placerat i ateljén är paketet med de 30 linjalerna som precis kommit från gravören. De ska ännu blästras med en gulgrön svamp eftersom den mjuka kopparen annars lätt går att repa med en nagel.” Läs mer om Olle Borg i Jennie Fahlströms intervju i årets första medlemstidning som kommer till medlemmarna kring 18 februari.