SAK Edition 2 – 2015: Max Mera av Inger Andersson

RELEASE SAK EDITION 2 – 2015

Tisdag 19 maj kl 13.00

Release av Max Mera av Inger Andersson

Teknik: Vattenskuret laminerat glas med dubbelspegel. Guld eller röd. En klar ljusspalt går rakt igenom ovalen.

Mått: 10 (B) x 8 (H) x 5- 5,7 (D) cm

Upplaga: 30 exemplar (guld 15 st, röda 15 st) Kontakta info@konstforeningen.se för att beställa ditt ex!

Pris: 3 500 kr/st.

SAK Edition 2_2015_Max Mera_Inger Andersson

Nedan detalj av Max Mera av Inger Andersson

SAK Edition 2_2015_IngerAndersson_Max Mera detalj

”Inger Andersson (f 1963) är utbildad på Konstfacks avdelning för glas och keramik men har arbetat i många olika material sedan dess, alltid abstrakt och alltid med en känsla för att utforska materialiteten, vad ett visst material kan uttrycka eller representera. Samtidigt finns också det konceptuella eller idébaserade närvarande. Lite av en doldis för den vanliga galleribesökaren har hon främst arbetat med offentliga uppdrag som finns utplacerade runt om i landet. Till SAK:s medlemmar har Inger Andersson tagit fram multipeln Max Mera i två olika färger, röd och guld. Multipeln utgörs av en oval form i vattenskuret laminerat glas, dubblerad med en sammanfogande plexiglasskiva. Verkets dubbelspegel reflekterar de motiv som visar sig från varsin sida av verket. Max Mera följer inte bara den tråd av materialanknutna, konceptuella verk som Inger Andersson länge arbetat med utan här finns även de senaste årens arbete med pausläget eller glipan. Konstnärens arbete med materialet öppnar upp för existentiella frågor om vad som utmärker ett liv, kärnan i det och det som pågår i periferin.” Läs Jennie Fahlströms längre intervju med konstnären i medlemstidningen som kommer ut omkring 8 maj.