Årsbok 2015: Marie-Louise Ekmans två liv av Klas Gustafson

2015 är konstnären Marie-Louise Ekmans år med en kommande årsbok och utvald att ta fram årets förstapris till Sveriges Allmänna Konstförenings konstlotteri.

Vi hade en plan för årets bok men den skjuter vi upp till 2016 för att istället erbjuda alla medlemmar ett stycke svensk kulturhistoria sett genom Marie-Louise Ekmans liv och verksamhet. Vi kunde helt enkelt inte låta bli att missa detta tillfälle med både årsbok och förstapris i en oslagbar kombination.

Om årsboken:

Marie-Louise Ekman (f 1944) har varit verksam som konstnär sedan 60-talet och har spelat en betydande roll i svenskt kulturliv som konstnär, filmare, regissör och chef för Kungliga Konsthögskolan och därefter Dramaten. Boken Marie-Louise Ekmans två liv är en biografi av författaren Klas Gustafson och bygger på intervjuer med Marie-Louise Ekman och de som rört sig i hennes närhet både professionellt och i den mer privata sfären under nästan femtio års tid. Boken ges ut av Leopard Förlag och är Sveriges Allmänna Konstförenings årsbok 2015 och publikation nummer 124 sedan 1892. Boken skickas ut till samtliga medlemmar i början av november.

Marie-Louise Ekmans två liv

Om förstapriset: Fågelbarn och penslar

Utöver årsboken om Marie-Louise Ekmans konst och liv har SAK glädjen att presentera ett förstapris Fågelbarn och penslar från samma konstnär lagom till SAK:s stora konstlotteri med dragning 26 november. Fågelbarn och penslar

En längre intervju med konstnären presenteras i kommande medlemstidning som når medlemmarna kring 9 september.