SAK Edition 1- 2016: Erasmus Erased and Replaced av Jonas Liveröd

RELEASE SAK EDITION 1 – 2016

Tisdag 8 mars kl 13.00

Erasmus Erased and Replaced av Jonas Liveröd

Teknik: Laserskuret körsbärsträ,

behandlat med ädelträolja.

Mått: 18 x 25 x 3,5 cm

Verket kan både stå och hängas på vägg.

Pris: 3600 kr

Upplaga: 30 exemplar. Kontakta info@konstforeningen.se för info om kvarvarande ex!

 

SAK_Edition #1_Erasmus Erased and Replaced

”När det kommer till historieskrivning så finns det ofta ett par olika versioner av vad som hänt och framförallt vad som ska bevaras för eftervärlden. Vem som skriver historien är också viktigt i sammanhanget både i det offentliga och i det privata. I det privata finns bilder, minnen å ena sidan och fotografier å den andra, av det som pågått i våra liv, vilka människor vi träffat och möten som ägt rum. I detta flöde finns det också kanske ett par bilder som vi önskar aldrig hade tagits, eftersom vi helst inte vill bli förknippade med den personen eller den händelsen så här ett par år senare. Att radera ogenomtänkta inlägg på sociala medier är en del av den privata historieskrivning som pågår för öppen ridå. Vissa av oss klipper helt enkelt bort den andre i bilden som om mötet aldrig ägt rum eller som om personen aldrig gjort intryck i våra liv.

En sådan ”förvisning av minnet” har en tradition som skulle kunna härledas till det antika Rom men rörde då högt uppsatta personer som hamnat i onåd. Att utsättas för ”Damnatio Memoriae” var ett straff som innebar att den dömde inte skulle få bli ihågkommen utan skulle utplånas från historieskrivningen. Konstnären Jonas Liveröd (f. 1974) har intresserat sig för ämnet och berättar hur denna historierevision ofta gav oavsiktliga humoristiska inslag. Exempelvis när en byst av Caligula höggs om till Claudius, men av någon anledning har Caligulas frisyr lämnats kvar på toppen av det nya kejsarhuvudet.

SAK_Edition #1_Erasmus front cut

Erasmus Erased and Replaced presenterar en bild av ett överstruket porträtt, hämtat från ett lexikon från 1500-talet, på den kände nederländske humanisten Erasmus av Rotterdam (1466-1536). Den okände sabotören lyckas behålla en slags ilsken elegans i hanteringen av gåspennans överstrykningar vilket fångat Jonas intresse. I Jonas verk har den hastiga förstörelsen översatts till ett stycke körsbärsträ där modern ultraprecis laserteknik bränner fast förvisningen av minnet.

Kan du berätta om verket till SAK?

Bilden har jag hämtat från ett lexikon från 1500-talet som visar hur Erasmus har blivit överstruken med en nästan kalligrafisk elegans. Förstörelsen är en väldigt snabb handling som jag först översatt till ett tålmodigt träsnitt. Men det kändes inte som om verket fått vad det förtjänade, det var viktigare än så och därför prövade jag laserteknik som jag aldrig arbetat med förut. Jag fick först teckna om bilden, som jag alltså hittat på nätet. Min färdiga bild scannade jag in i datorn och gjorde om till en vektorbaserad fil som förs in i laserskäraren som bild. Laserskäraren är ju programmerad att tänka platt men jag ville gärna ha lite ojämnheter. I det här fallet kändes det viktigt med vilket träslag jag valde, det fanns en aspekt i körsbärsträet, en rödaktig ton som är mycket vacker. Alla som förhoppningsvis kommer skaffa multipeln kommer ha en egen relation till körsbärsträ. Jag vet ju mina relationer från mormors trädgård.

I bilden med Erasmus på temat förvisningen av minnet hålls ju gåspennan av någon som är svinförbannad men ändå har en graciös linje i överstrykningen. Jag tycker att man kan läsa ut något av den som har gjort det med en slags elegans i frustrationen och att utplåningen blev en sådan strålande estetisk handling. Den kalla, precisa lasermaskinen översätter den tecknade bilden till en varm, bränd bild. En praktisk grej är att verket, som är stor som en bok, har genom sin form referenser till lexikon och kunskap. Det är ett objekt men kan också hängas på en vägg. Även om lasern skär ultraprecist, så bränner den träet så att det finns en skugga som släpar med, vilket gör att verken skiljer sig åt sinsemellan. Varje stycke körsbärsträ är ju också unik med en egen karaktär på de olika bitarna. Slutligen är verket behandlat med ädelträolja, vilket lyfter fram det röda, doftar gott och håller bra.” Läs Jennie Fahlströms längre intervju med konstnären i medlemstidningen som skickas till medlemmarna 16 februari.

Bilden i mitten är en närbild på det laserskurna motivet och återger inte hela verket. Samtliga bilder är tagna av Jonas Liveröd.

SAK_Edition #1_Erasmus stående på hyllan hemma hos Jonas