SAK Edition 2 – 2016: The troubled bear av Frida Fjellman

Pris: 4900 kr

Upplaga: 25 exemplar – SLUTSÅLD

SAK Edition 2_2016_FridaFjellman_Thetroubledbear(detalj) Foto BM

Beställning görs på info@konstforeningen.se eller på 08-10 46 77 i samband med release.

OBS! Beställning görs endast på telefon eller e-post i samband med release för att

alla i hela landet ska ha samma möjlighet.

Först till kvarn!

Frida Fjellman – The troubled bear

”Djuren har huvudrollen i Frida Fjellmans (f 1971) skulpturala värld när hon arbetar i glas eller stengods. En stadig björn står på bakbenen och vädrar möjligheter trots en alltigenom tvivlande blick. Det är med oerhörd detaljrikedom och taktilitet som konsthantverkaren Frida Fjellman skildrar djur och natur som verkliga avbildningar men också som symboler för det vi människor kallar kultur. Om funktionalismens minimalistiska inverkan på konsthantverket i Sverige, om att gestalta det vi tycker om utan att det blir vulgärt och om hur motiv ofta blir bedömda innan de verkligen betraktas samtalar vi om innan det tidskrävande arbetet med att bränna och glasera brunbjörnarna tar vid.

Utbildad på Konstfacks avdelning för glas och keramik har hon numera också många gestaltningsuppdrag där hennes färgade glas sätter offentliga byggnader i nya tillstånd med nästan viktlösa formationer som intar luftrummet. Till SAK har Frida Fjellman arbetat fram The troubled bear som från början var tänkt i mjölkpaketstorlek men som växte i takt med arbetet till en klart mer respektingivande version. Det är något med blicken och pälsen som fångar min uppmärksamhet. Blicken är som titeln anger bekymrad men även djurets kroppsspråk vittnar om ett slags allomfattande undran trots den stadiga djurkroppen. En ruggigt kall dag i mars beger jag mig till Frida Fjellmans ateljé i Axelsberg utanför Stockholm där hon kan sitta ostörd. En längtan hon haft sedan den tävlingsinriktade tiden på Konstfack där alla, studenter och lärare, såg vartenda moment i framtagandet av ett nytt verk.”

Läs Jennie Fahlströms längre intervju med Frida Fjellman i Medlemstidning #2, 2016 som skickas till medlemmarna i början av maj. (The troubled bear Foto: Björn Mattisson)

SAK Edition 2_2016_FridaFjellman_Thetroubledbear(baksida)_Foto_BM