SAK Edition 3 – 2016: Duckling av Joakim Ojanen

Pris: 3600 kr

Upplaga: 30 exemplar

SLUTSÅLD

Beställning görs på info@konstforeningen.se eller på 08-10 46 77 i samband med release. OBS! Beställning görs endast på telefon eller e-post i samband med release för att alla i hela landet ska ha samma möjlighet. Först till kvarn!

Bilderna nedan visar Duckling, front, sida, baksida och nederst två ex bredvid varandra och nästan alla 30 exemplar samlade till en armé av Ducklings. Fotografi:Joakim Ojanen

duckling_front

sak-edition-3_2016-joakim-ojanen_duckling_sida sak_joakim-ojanen_duckling_back

”Kvarteret Utslagningen heter området där Joakim Ojanen har ateljé. Han är född 1985 i Västerås men arbetar nu i Västertorp utanför Stockholm inom ett kvarter vars namn ger en symbolisk föraning om hur det ser ut i ateljén och vilket arbete som görs där, i vid bemärkelse. Det intensiva utställningsåret 2016 har inneburit både separat- och grupputställningar som på Ebelingmuseet i Eskilstuna, Passagen i Linköping, Gustavsbergs konsthall och hangmenProjects i Stockholm. På bara ett par år efter avslutad examen i illustration på Konstfack har Joakims verk framförallt i keramik och måleri, slagit in på en visuell tragikomisk bana där den tyngde melankolikern återkommer i många verk men inte utan överrumplande humor. Man skrattar inte åt Ojanens figurer utan känner med de olika karaktärerna, som trots många både försiktiga och mer ivriga försök att nå nya delmål alltid ser ut att sitta ensam kvar med Svarte Petter.

Men det är inte totalt mörker. Förvåningen över att kroppen inte håller ihop som den ska verkar inte ha påverkat status nämnvärt. Med inspiration från serietidningsvärldens effektestetik från en serieruta till en annan presenterar Ojanen ett verk till SAK där det inte är helt klart om figuren är en hel kropp eller ett huvudparti. Ett öga stirrar förvånat på oss som lika förvånat undrar vart det andra ögat tagit vägen och hur det ska gå nu. Tomrummet som uppstått blir också en möjlighet att kika in bakom figurens fernissa. Gestalten är tunn men står stadigt på en slags fotsid dräkt eller är det halsparti? Under ögonen hänger och dinglar ett par långsmala kinder som kanske går att tvinna eller i all fall hålla i om oron blir för stor.”

Läs Jennie Fahlströms längre intervju i Medlemsbrev # 4, 2016 som skickas ut i början av december.

sak-edition-3_2016_joakim-ojanen_sak-_duckling_tva%cc%8a-olikaduckling_army02