SAK Edition 1 – 2017: Pollock on Prozac av Erik Berglin

RELEASE AV SAK EDITION NR 1 2017

POLLOCK ON PROZAC av ERIK BERGLIN

Onsdag 22 februari klockan 12.00

Teknik: Inkjetprint (Epson semi-matt papper)

Mått: 50 x 60 cm

Pris: 3600 kr SLUTSÅLD

Upplaga: 30 unika exemplar. Se hur olika ett tiotal av dem ser ut genom att trycka på gif-filen längst ned på denna sida.

Beställning görs på info@konstforeningen.se eller på 08-10 46 77 i samband med release. OBS! Beställning görs endast på telefon eller e-post i samband med release för att alla i hela landet ska ha samma möjlighet. Först till kvarn!

sak-edition-1_2017_pollock_on_prozac_erik-berglin

”När Erik Berglin för första gången såg en utställning med målningar av den amerikanske konstnären Jackson Pollock blev han ganska besviken. Genom åren hade Erik skaffat sig en romantiserad bild av Pollocks ikoniska måleri i otaliga konstböcker. Där, i böckernas komprimerade form, framstod verken som så mycket plottrigare än originalen i museet och Erik tappade intresset för konstnärens måleri. Erik Berglin är utbildad vid Högskolan för Fotografi och Film, numera en del av Akademin Valand, i Göteborg. Han har som många som arbetar med samtida konst haft att förhålla sig till Jackson Pollock (1912-1956) som den centrala konstnären inom den amerikanska abstrakta expressionismen. Istället för staffli och pensel låg duken på golvet och Pollock droppade, stänkte och hällde burkar med färg direkt på duken. Hans Namuths välkända fotografier och filmer som dokumenterat Pollocks arbete visar måleriet som handling där hela duken bearbetas från alla håll utan inbördes hierarkier. Pollocks måleri satte agendan för ett nytt förhållningssätt till vad måleri kan vara i efterkrigstidens USA och hans action painting ses också som en reaktion mot dåtidens abstrakta konst som ofta utgick från geometrin.

Erik Berglins (f 1980 i Sundsvall) konstnärliga utgångspunkt är att titta på konsthistoriska höjdpunkter eller områden som han tycker att man borde kunna omvandla till samtiden. Den senaste tiden har han intresserat sig för automatiserade processer där han exempelvis försöker utnyttja algoritmer i programvaror för att tvinga dem att skapa visuellt material. Utifrån vår tids teknologi har han återigen närmat sig action painting och andra slumpartade eller automatiserade metoder. Pollocks måleri är inte automatiskt men det sätt han många gånger målat sina verk på är gjort i ett flöde av väldigt koncentrerat och rytmiskt arbete som gjort att Eriks intresse för Pollock väckts till liv igen. Över en kopp ingefärsté i ateljén i Vasastan i Stockholm i december berättar Erik om sitt eget action photography och om sin lustfyllda konstnärliga process. Hans metod är att ta avstamp i strikta konceptuella ramverk vars logik tvingar fram tekniska missöden samtidigt som han försöker väva in humor i konsten och skapa ett visuellt explosivt bildspråk.”

Läs Jennie Fahlströms längre intervju med konstnären i medlemsbrev #1, 2017 som skickas till medlemmar i början av februari.

Tryck på bilden nedan så visas ett tiotal olika Pollock on Prozac ur edition till SAK i en rörlig gif-fil.

sak-edition-1_2017_pollock_on_prozac_erik-berglin