SAK UNG uppstart Malmö 16 februari 2017

SAK UNG: Uppstart i Malmö på Moderna Museet Malmö

Välkommen till en kväll med SAK UNG på Moderna Museet Malmö!
Upplev utställningen ”Konstnären” och diskutera konstnärsrollen med Jeanette Rangner Jacobsson, konstpedagog på Nationalmuseum som är på plats för att sätta samtidskonsten i ett historiskt sammanhang. Möt också Malmöbaserade konstnären Tamara de Laval som med sina målningar utforskar feminism, livserfarenhet och vår medvetenhet om vår omgivning.
sak-ung-uppstart-i-malmo
SAK UNG är ett nationellt uppstartsprojekt av Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) för att engagera unga upp till 30 år i samtidskonst. Ta chansen att möta andra unga konstintresserade och de involverade konstinstitutionerna!Under kvällen medverkar konstnären Tamara de Laval. Tamara beskriver själv sin konst:
”Mina målningar behandlar livserfarenhet,medvetenhet om tillståndet i världen och feminism.Jag känner naturens kraft starkt och vår tillhörighet i den. Jag känner starkt för filosoferna Deleuze och Guattaris diskussioner om den negativa effekten det patriarkala systemet har över kvinnors oberoende och kontroll över sin egen kropp. Jag är inspirerad av deras teorier om rhizomatiskt, icke-hierarkiskt och okronologiskt tänkande, nätverkande, vikten att samarbeta och sprida idéer.”Läs mer här: http://tamaradelaval.blogspot.se/
Anmäl dig till osa@konstforeningen.se för att säkra en plats, först till kvarn! Ta gärna med dig en vän. Eventet är kostnadsfritt.

Under kvällen får du veta mer om SAK UNG och hur du kan engagera sig tillsammans med oss. SAK UNG är Sveriges Allmänna Konstförenings uppstartsprojekt för att engagera unga i samtidskonst, och tillsammans ordnar vi evenemang, utställningar, möten och ingångar till samtidskonst. Det är även en unik chans att ta del av Moderna Museets verksamhet, Nationalmuseums samling och den samtidskonst som SAK arbetar med. Uppstartskvällen är kostnadsfri för deltagare och museet håller öppet extra för oss.

Var: Moderna Museet Malmö

När: torsdag 16 februari 2017

Tid: 17.00-19.00

Fri entré!