SAK EDITION 1 – 2018 Magnus Thierfelder ”Mellan raderna”

SAK EDITION #1 2018 Magnus Thierfelder "Mellan raderna" multipel

SAK EDITION 1 2018 Magnus Thierfelder ”Mellan raderna” FOTO: Magnus Thierfelder

Magnus Thierfelder (f 1976) är utbildad på Malmö Konsthögskola och bosatt i Malmö och Aten. Till vår glädje kan SAK nu presentera verket Mellan raderna som årets första SAK Edition.

Thierfelders motivvärld består av de vardagliga föremål som omger oss och är laddade med betydelse, men som i hans händer på ett eller annat sätt fråntas sin förväntade funktion; skor som står hopsnörda, sladdar som lever ett eget liv eller lampor som står släckta i gemensam protest. I kombinationen och sammanhanget framträder funktionen tydligare och gör oss uppmärksamma på sådant vi annars kanske inte skulle ha noterat.

Hos Thierfelder kan två pennor vända oss ryggen och istället fördjupa sig i ett samtal, pennor emellan. Även de vita sidorna i ett skrivblock kan vägra öppna sig för nya anteckningar. Men det handlar inte så mycket om tingen i sig som om de ofta mänskliga relationer som Thierfelder visar oss. (Läs en längre intervju med konstnären i Medlemsbrev 1, 2018 som kommer till medlemmarna i början av februari)

2017 var Magnus Thierfelder bl.a. aktuell med det uppmärksammade verket ”Fontän” i Stockholm, en några centimeter hög läcka som trängde fram genom trottoaren, liksom utställningar på Museum Villa Rot i Tyskland och Nässjö konsthall. Under våren 2018 har han en separatutställning på Ystad konstmuseum och under hösten 2018 på Elastic Gallery i Stockholm.

Magnus Thierfelder SAK Edition multipel Mellan raderna multipel

SAK EDITION 1 2018 Magnus Thierfelder ”Mellan raderna” FOTO: Magnus Thierfelder

SAK EDITION 1 2018
Magnus Thierfelder
”Mellan raderna”
Release torsdag 22 februari klockan 12.00
Material: blyertspennor, järntråd, A6-block
Mått: 10,5 x 19 cm
Pris: 3 600 kr
Upplaga: 30 exemplar, alla är individuellt framställda. Verket går att montera på vägg eller placera på plan yta.
Beställ ditt exemplar på info@konstforeningen.se eller 08-10 46 77. Verket kan skickas som rekommenderad post mot portokostnad.

I serien SAK Edition tas årligen tre multiplar fram tillsammans med Sveriges mest spännande konstnärer. Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är en ideell förening med syfte att stötta samtida konstnärer verksamma i Sverige och göra konst tillgänglig för fler. SAK är Sveriges äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade, landet över.