SAK:s förstaprisverk 2018, skulptur av Nathalie Djurberg och Hans Berg

SAK förstaprisverk 2018, Nathalie Djurberg och Hans Berg “Dyrkan (Korv med däck och badringar)”, 2016

Courtesy: the artists; Gió Marconi, Milan Photo credit: Filippo Armellin

SAK har glädjen att meddela att årets förstaprisverk är skulpturen “Dyrkan (Korv med däck och badringar)” (2016) av konstnärsduon Nathalie Djurberg och Hans Berg, ett av Sveriges internationellt sett mest uppmärksammade samtida konstnärskap. Verket kommer att visas på SAK:s vinstutställning under hösten 2018 för att sedan lottas ut i konstlotteriet i november, där alla som blir medlemmar innan dragningen har chans att vinna.

Djurberg och Berg har uppmärksammats för sina skruvade leranimationer i stop motion-teknik med teman som våld, begär och människans mörka sidor. Men verken rymmer också humor och lekfullhet och presenteras sedan några år tillbaka i stora installationer med skulptur, animation och Hans Bergs elektroniska musik i tät samverkan.

“Dyrkan (Korv med däck och badringar)” är en av flera skulpturer sammanhörande med videoverket “Worship” (2016), en animation full av bling-bling och sexuella klichéer, där karaktärerna fångade i sitt eget begär interagerar med bl.a. en gigantisk banan och en uppblåsbar doughnut. Skulpturen ställdes senast ut i “The Dark Side of the Moon” på Stavanger Kunstmuseum i Olso. Tillsammans med rosettprydda korvar, bananer och kristallbeströdda majskolvar utgjorde det där en vägg med föremål som konstnärsduon jämför med Bibelns guldkalv – att göra något banalt, men ge det enorm vikt.

“För oss är det ett undersökande i tillbedjan, att vad helst du dyker ned i så blir det till slut tillbedjan. Vad som är fint är att musiken i det här fallet gör animationen kroppslig, vad du kan se kan du hålla ifrån dig, medan musiken känns och vibrerar i kroppen och därför händer inne i dig.” Djurberg och Berg om verken ”Worship”.

Djurberg och Berg har haft utställningar på bl.a. New Museum i New York, Fondazione Prada i Venedig, Wanås Konst och på Venedigbiennalen 2009. Nathalie Djurberg och Hans Berg är aktuella med en separatutställning på Moderna Museet mellan 16 juni och 9 september 2018, vilket kommer att vara deras första större utställning i Sverige.

Bild ovan: Nathalie Djurberg och Hans Berg “Dyrkan (Korv med däck och badringar)”, 2016,
epoxy, tyg, metalltråd, fyllning, silikon, 58,5 x 22 x 25 cm

Inte medlem ännu? Det blir du enklast här: www.konstforeningen.se

Mer info om utställningen på Moderna Museet HÄR.