Ella Tillema gör SAK:s uppdragsverk 2018!

I år har uppdraget att ta fram Sveriges Allmänna Konstförenings uppdragsverk, en serie om 100 unika verk som förenas av en röd tråd, gått till konstnären Ella Tillema. Verken med titeln ”En av alla dagar” kommer att presenteras på SAK:s årliga utställning på Konstakademien i november 2018 och detta är enda chansen att se dem alla tillsammans.

SAK:s uppdragsverk är en serie om 100 unika verk som lottas ut bland SAK:s medlemmar i det stora konstlotteriet november 2018, där totalt 120 verk ingår.

Ella Tillema skildrar i årets uppdragsverk det vackra som sker när ett urval av femton snittblommor får
tillbringa sina sista dagar i en ateljé, försiktigt upphängda på väggen. I en svit om 100 oljemålningar på
pannå närmar hon sig med intresse varje blomma, från första dagen då den precis blivit snittad till
ungefär en vecka senare då den helt skrumpnat ihop. Ella Tillema sätter sig in i varje stadium som