Till konsten – en av alla dagar. Utvalda konstverk möter betraktares ord, SAK:s årsbok 2018

SAK:s årsbok 2018 "Till konsten - en av alla dagar. Utvalda konstverk möter betraktares ord" Red. Jennie Fahlström FOTO: SAK

SAK:s årsbok 2018 ”Till konsten – en av alla dagar.
Utvalda konstverk möter betraktares ord” Red. Jennie Fahlström

Sveriges Allmänna Konstförenings årsbok 2018 Till konsten – en av alla dagar. Utvalda konstverk möter betraktares ord är, med utgångspunkt i de 23 konstnärer vars verk köpts in till årets konstlotteri, ett utsnitt av samtidskonsten i Sverige just nu. Ett rikt bildmaterial sätter de utvalda verken i ett större sammanhang, liksom de nyskrivna texterna av olika författare. Årsboken lånar sin titel från Ella Tillemas svit om hundra målningar En av alla dagar, SAK:s uppdragsverk 2018.

Medverkande konstnärer: Zandra Ahl, Kerstin Björk, Mette Björnberg, Nathalie Djurberg och Hans Berg, Siri Elfhag, Andreas Glad, Johanna Gustafsson Fürst, Leif Holmstrand, Peter Köhler, Andreas Mangione, Oskar Nilsson, Åsa Norberg och Jennie Sundén, Jan Harry Persson, Windy Fur Rundgren, Linnea Rygaard, Jonas Silfversten Bergman, Nacho Tatjer, Ella Tillema, Charlotte Walentin, Ulla Wiggen och Carla Zaccagnini. Dessutom historiska verk av Nils Blommér (1816– 1853).

Författare: Zandra Ahl, Katja Aglert, Thomas Elovsson, Jennie Fahlström, Anna Hesselbom, Jan Hietala, Sara Kristoffersson, Jonas Liveröd, Gabriela López, Carl Magnus, Silva Malmsten, Annika Marusarz, Khashayar Naderehvandi, John Peter Nilsson, Joanna Persman, Bella Rune, Rickard Sollman, David Väyrynen och Elin Wikström.

SAK:s årsbok 2018, publikation nummer 127, är framtagen med generöst stöd av Allmänna Arvsfonden.
Redaktör: Jennie Fahlström
Grafisk form: Patric Leo
Antal sidor: 152
Boken är utgiven av SAK i samarbete med Bokförlaget Arena.

Boken landar i alla medlemmars brevlådor under vecka 36. Boken ingår i medlemskapet för 2018. Mer information om medlemskap i SAK finner du HÄR!
Vill du beställa fler exemplar, eller tidigare årsböcker, finner du all info HÄR!

Läs recensionen i Cora:

cora-recension-arsboken-2018