SAK:s medlemmar går 2 för 1 på Wanås Konst under 2018!

marianne-lindberg-de-geer_-and-the-wind-cries-mary_fargfabriken-2017_photo-karin-bjorkquist

Marianne Lindberg De Geer, And the Wind Cries Mary, 2017, installation från Färgfabriken, Stockholm, 2017. Foto Karin Björkquist.

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik.

Förutom säsongens utställningsprojekt finns alltid den permanenta samlingen med ett sjuttiotal platsspecifika konstverk i landskapet som har skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer som Yoko Ono och Ann-Sofi Sidén. Öppen året runt, dagligen kl. 8 – 19.

För att ta del av medlemserbjudandet, visa en av årets medlemstidningar där medlemsnummer anges i adressfältet, alt. ett e-postutskick, där namn och medlemsnummer anges i sidfoten.

Inte medlem ännu? Det blir du lättast här: www.konstforeningen.se

PROGRAM FÖR WANÅS KONST 2018

29 september – 21 december, 2018: Återblick – Marianne Lindberg De Geer på Wanås Konst

30 mars– 24 juni, 2018: Richard Johansson, Folkkonstmuseum

Folkkonstmuseum, ett rullande museum och konstverk av konstnären Richard Johansson, som både är upphovsman och museichef. Verket består av en rullande täckt vagn, skulpterad av konstnären, med en samling av folkkonst. Dessutom kommer insamlad folkkonst att visas konsthallen i en utställning curerad av konstnären.

6 maj–4 november, 2018: separatutställningar Chiharu Shiota, Katarina Löfström & Poul Gernes

chiharu-shiota-first-house-zorlu-center-instanbul-2014-foto-yurttas-tumer

Chiharu Shiota, First House, Zorlu Center Instanbul, 2014. Foto Yurttas Tumer

katarina-lofstrom-a-void-2013-animation-wanas-konst-foto-katarina-lofstrom

Katarina Löfström A Void 2013 animation Wanås Konst. Foto Katarina Löfström

Chiharu Shiota (JP/DE) och Katarina Löfström (SE) gör två separata presentationer, med konstverk inne och ute i landskapet. På olika vis skapar konstnärerna tillstånd att vara i och att betrakta, och kombinerar det lågmälda med det storskaliga. Parallellt med presentationen av Löfström och Shiota öppnar ett specialprojekt med Poul Gernes (DK) som utgår från en skiss från 1967 för ett verk tänkt för det offentliga rummet.

poul-gernes-skiss-pyramide-foto-andreas-larsson-skissernas-museum

Poul Gernes, Skiss Pyramide, Foto Andreas Larsson, Skissernas Museum

Juli och augusti: Xavier Le Roy & Scarlet Yu

Inom programmet Wanås Konst Live Art, med fokus på koreografi och rörelse, undersöker den världskände koreografen Xavier Le Roy (FR) tillsammans med Scarlet Yu (HK), tid, rum och skulptur på platsen.

För mer information om program och öppettider, besök www.wanaskonst.se

Fler medlemsförmåner för SAK-medlemmar finner du på hemsidan: http://www.konstforeningen.se/medlem/