SAK EDITION 3 2018/ Special ”Frukten” av Sara Möller

img_2484

I Sara Möllers akvareller och skulpturer rör sig de organiska formerna i ett oupphörligt flöde och naturen, urskogen, växtkraften och dess färger är ständigt närvarande. För SAK Edition # 3 2018 har Sara Möller tagit fram 25 skulpturer med titeln ”Frukten”. De är utförda för hand i glaserad porslinslera, modellerade genom s.k. ringling, där långa ”ormar” av lera tummas ihop för att formen ska växa fram. De är först målade med engob (färgad och flytande lera) och sedan glaserade. Varje verk blir därför unikt.

”Verket står på tre ben/rötter som får formen att sträcka sig uppåt för att låta det grodd-liknande avslutet skjuta upp och växa vidare. Frukten som objekt och dess titel syftar på ordspråket: Njuta frukten av något (njuta av den välförtjänta belöning man fått för något). Verket är en liten påminnelse om att dina handlingar är av vikt – både för dig, dina nära och allas vår jord.”

Sara Möller om verken till SAK Edition # 3 2018

Sara Möller (f. 1982 i Växjö) bor och arbetar i Göteborg och tog sin mastersexamen i keramik 2019 vid Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Hon har nyligen haft separatutställningen ”Annexus” på Galleri Thomassen i Göteborg, liksom ”Transfer” på Kulturcentrum Konsthall i Ronneby. Sara Möller uppmärksammades 2017 för det offentliga verket ”Pissed Elin” i Växjö, uppfört till minne av författaren och kvinnorättskämpen Elin Wägner, och har bl.a. mottagit Beckers konstnärsstipendium 2013 och Göteborgs stads kulturstipendium 2018. 2015 var hon aktuell i SAK:s konstlotteri med akvarellen ”Översvall”.

SAK Edition Frukten Sara Möller Foto Mattias Hök Nordkvist

SAK Edition 3 / Special 2018 ”Frukten” av Sara Möller Foto Mattias Hök Nordkvist

SAK Edition 3 2018/Special – ”FRUKTEN” av Sara Möller

Material: glaserad porslinslera
Mått: ca 43 x 16 x 16 cm
Upplaga: 25 exemplar, unika verk
Pris för medlemmar: 4 900 kr/2 nya medlemskap i SAK för 2019 att ge i gåva ingår!
Pris för blivande medlemmar: 4 900 kr + 450 kr (medlemskap) = 5 350/2 nya medlemskap i SAK att ge i gåva ingår!

Hör av dig på info@konstforeningen.se eller 08 – 10 46 77 för att beställa ditt exemplar!

I serien SAK Edition tas årligen tre multiplar fram tillsammans med Sveriges mest spännande konstnärer. Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är en ideell förening med syfte att stötta samtida konstnärer verksamma i Sverige och göra konst tillgänglig för fler. SAK är Sveriges äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade, landet över.