SAK på studiebesök i Oslo november 2018

Tack vare stöd från Nordisk Kulturkontakt (mobilitetsstöd) kunde SAK:s intendent Jennie Fahlström, assistent Anna Hessak-besoker-operan-i-oslo-nov-2018selbom och SAK UNG:s projektledare Clara Dagh resa till Oslo 28-30 november 2018 för att möta kollegor i konsten och kulturen och utbyta erfarenheter.

Vi fick en guidad visning av Oslos spektakulära Operahus som rymmer den Norske Opera och Ballett. Vi hade här ett möte med Ung i Operaen som drivs av volontärt engagerade unga ambassadörer. Förmedlingschef Frida Stenhoff Hov och två ambassadörer som engagerat sig i Ung i Operaen; Fredrikke Holmestrand och Anne Marit Raaberg berättade om sitt arbete. De unga får genom sitt engagemang 3 fribiljetter vardera för varje föreställning för att ta med sig vänner och nya bekantskaper till operan och arrangerar publika samtal och producerar bland annat videointervjuer med personalen på operan/baletten.

Vi hade också möte med Marianne Hultman, chef för Oslo Kunstforening (OK),sak-besoker-ok-i-oslo-nov-2018 och hennes kollegor Ingrid Vold Bjørkamo och Lona Hansen. Vi fick inblick i hur konstföreningen som grundades 1836, strax efter SAK, arbetat de senaste 11 åren. Att arbeta genom lokala, nationella och internationella nätverk för att öka kunskap om varandras verksamheter och utbyta erfarenheter har varit en viktig metod för att utveckla verksamheten. Liksom att skriva rapporter som kommer beslutsfattare på politisk nivå till del,  om mindre och medelstora konsthallars produktion och verksamhet och betydelse lokalt, nationellt och internationellt.

sak-besoker_fotogalleriet-i-oslo-nov-2018SAK hade också möte med Fotogalleriets förmedlingsansvariga Annika Hagstrøm och konstnärlig ledare Antonio Cataldo. De berättade om sin ungdomssatsning och hur unga kan involveras genom att exempelvis få ”ta över” galleriet i en vecka och agera tillfällig konstnärlig ledare, programansvarig, marknadsförare. Det har gett många nya perspektiv på verksamheten hos de som arbetar dagligdags.

sak-besoker-kunstneres-hus-i-oslo-nov-2018Mötet på Kunsteres Hus handlade om PLOT som är en gemensam satsning från tre institutioner (Najsonalmuseet, Astrup Fearnley och Kunstneres Hus) för att engagera unga. Förmedlingsrepresentanterna Camilla Frølund Sramek från Najsonalmuseet och Nina Kaasa från Kunstneres Hus berättade om hur projektet utvecklats och vilka erfarenheter och möjligheter de valt att gå vidare med.

Vi besökte också flera utställningar mellan våra möten, bland annat Munchmuseet där utställningen Måneoppgang med verk av Marlene Dumas och Edward Munch presenterades. På Astrup Fearnley visades en jubileumsutställning över museets hittills första 25 år samt en separatutställning med den unge målaren Fredrik Værslev. sak-besoker-astrup-fearnley-nov-2018En tillfällig utställning som visar det blivande nya Najsonalmuseet som ska stå klart 2020 fanns också tid att se liksom det nuvarande Najsonalmuseets samlingar.

sak-besoker-nasjonalmuseet-i-oslo-i-nov-2018Tack vare denna resa har vi fått ny kunskap om hur samarbetsprojekt på olika kulturinstitutioner sinsemellan och med externa parter kan fungera. Mycket värdefullt har det också varit att se hur unga på olika sätt erbjuds möjligheter att engagera sig och kanalisera sitt kulturintresse på motsvarande sätt som vi arbetar för med SAK UNG. Vi har också lärt oss om äldre institutioner i Norge som söker och finner sin roll i vår samtid genom både ny arkitektur men också om vikten av fungerande nätverk för att utvecklas som institution samt för att nå ny publik. Vi vill tacka för intressanta och givande möten och Nordisk Kulturkontakt som möjliggjorde studiebesöket. ///Jennie Fahlström

Bilder i fallande ordning: Interiör Den Norska Opera och Balett; Exteriör Oslo Kunstforening; Clara Dagh i samtal med Annika Hagstrøm på Fotogalleriet; Utställningsbild Kunstneres Hus; Fredrik Vaerslevs utställning på Astrup Fearnley; Skriet av Edward Munch på Najsonalmuseet. Foto: SAK