Utställning Martha Ossowska Persson 19/2

eventbild-martha-ossowska-persson

Välkomna på en enkvällsutställning med Martha Ossowska Perssons alla 30 verk Keeper of the Touch, SAK Edition # 1 2019. Denna kväll blir enda chansen att se dem alla samlade och följa rörelsen av gnidande händer serien följer. Releasen sker torsdag 21 februari klockan 12.00,mer info finner du HÄR!

I Martha Ossowska Perssons ofta storskaliga akvareller är händerna det huvudsakliga motivet. Som en representation av kroppen möts händer och fingrar i olika sammanflätningar, frivilligt eller ofrivilligt. Taktila beröringar och hur vi rört vid varandra under historien fängslar konstnären. Till SAK Edition ville hon måla en rörelse och valde handlingen att gnida eller två sina händer.

”Min förhoppning är att det blir en sekvens av vridrörelsen i all enkelhet, men de trettio verken får också en betydelse ihop. Det är en bra illustration för mina verk som en form av interaktion, kamp, kärlek och värme.”

Martha Ossowska Persson om verken i SAK Edition #1 2019

Utställningen äger rum 19 februari kl. 17.00-19.00, Loungen, Konstnärshuset, Smålandsgatan 7, Stockholm. Fri entré.

*

I serien SAK Edition tas årligen tre multiplar fram tillsammans med Sveriges mest spännande konstnärer. Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är en ideell förening med syfte att stötta samtida konstnärer verksamma i Sverige och göra konst tillgänglig för fler. Läs mer om SAK EDITION HÄR!