SAK:s medlemmar går 2 för 1 på Wanås Konst under 2019!

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik.

Förutom säsongens utställningsprojekt finns alltid den permanenta samlingen med ett sjuttiotal platsspecifika konstverk i landskapet som har skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer som Yoko Ono, Jacob Dahlgren och Ann-Sofi Sidén. Öppen året runt.

47a_nathalie-djurberg-hans-berg_in-dreams-2016_wanas-konst_photo-mattias-givell

Nathalie Djurberg & Hans Berg In Dreams, 2016 Wanås Konst Foto: Mattias Givell

67_yoko-ono_wish-trees-for-wanas-1996-2011_wanas-konst_photo-mattias-givell

Yoko Ono Wish Trees for Wanas, 1996 2011 Wanås Konst Foto Mattias Givell

För att ta del av medlemserbjudandet, visa en av årets medlemstidningar där medlemsnummer anges i adressfältet, alt. ett e-postutskick, där namn och medlemsnummer anges i sidfoten.

Inte medlem ännu? Det blir du lättast här: www.konstforeningen.se

Program på Wanås Konst 2019:

Tits N Ass – Designstudion Butler/Lindgård 2 mars–28 april, 2019

butler-lindgard-wanas-konst-foto-mattias-givell

Foto: Mattias Givell

Wanås Konst öppnar vårsäsongen med projektet Tits N Ass, en utställning av den Malmöbaserade designstudion Butler/Lindgård. I sitt arbete tar duon avstamp i vardagliga betraktelser och kombinerar det handgjorda och exklusiva med humor och visionära budskap. 2016 påbörjade de projektet Tits N Ass – en feministisk betraktelse om vilka kroppar och normer som tar plats i det offentliga rummet.

Med mönster som NipplesHairy och Stained undersöker Butler/Lindgård patriarkala strukturer i det offentliga rummet och ifrågasätter vilka kroppar som syns och tar plats. Nipples återkommer i flera verk i utställningen, som tryck på textil och papper, i ett nytt vägghängt verk av filt och i form av en exklusiv handtuftad matta som duon producerat i samarbete med Kasthall. Med sina textilier vill de vara motvikt mot den maskulinitet och avsaknad av humor som de menar ofta präglar offentliga miljöer.

Mer info på: www.wanaskonst.se

Not a Single Story II 5 maj–3 november, 2019
Medverkande: Latifa Echakhch, Lungiswa Gqunta, Gunilla Klingberg & Peter Geschwind, Marcia Kure, Santiago Mostyn & Anike Joyce Sadiq.
Curatorer Elisabeth Millqvist & Mattias Givell

5 maj 2019 öppnar Not a Single Story II på Wanås Konst – en utställning med konstnärer som förhåller sig till platsen, historieskrivning och identitet utifrån en mångfald av perspektiv. Utgångspunkt, och inspiration för titeln, kommer från författaren Chimamanda Ngozi Adiches välkända Ted Talk som hon inleder med: ”Jag är en historieberättare. Och jag skulle vilja dela med mig av några personliga historier om vad jag vill kalla ’faran av den enda berättelsen’.” Not a Singel Story II är en vidareutveckling av den utställning som ledarduon bakom Wanås Konst curerade för The Nirox Foundation, en skulpturpark utanför Johannesburg, sommaren 2018.

Med ett koncentrerat urval av konstnärer baserade såväl i Sydafrika som i Sverige och internationellt och några nya namn förändras utställningen 2019 för den nya platsen och skapar rum för andra berättelser. I Not a Single Story II tar konstnärerna vidare sina verk och utvecklar nya, de förhåller sig till identitet och historieskrivning med en mångfald av perspektiv. Utställningen kommer att breda ut sig i skulpturparken, upp i trädtopparna och in i byggnaderna – ta plats och förvandla landskapet.

Mer info på: www.wanaskonst.se