”Seashell tears” av Lotta Antonsson, SAK:s förstaprisverk 2019

sak-vinst-2019-lotta-antonsson-seashell-tears-hr

Lotta Antonsson, ”Seashell tears”, 2018, unikt handgjort collage; Vogue Magazine 1967 med snäckor. Första pris i SAK:s konstlotteri 2019 Foto: Lotta Antonsson

”Seashell tears” av Lotta Antonsson, SAK:s förstaprisverk 2019 Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) har glädjen att meddela att årets förstaprisverk är ”Seashell tears” av Lotta Antonsson. Verket kommer att visas på SAK:s vinstutställning i oktober 2019 för att sedan lottas ut i konstlotteriet i november, där alla som blir medlemmar i SAK innan dragningen har chans att vinna. Verket visas också under vernissagen för SAK:s utställning på restaurang Riche i Stockholm 10 april kl. 17-20.

”Seashell tears” är ett handgjort collage – på en bild ur Vogue Magazine från 1967, är riktiga snäckor monterade. Lotta Antonsson har länge arbetat med den fotografiska bilden, främst från 1960- och 70- talet. Med en feministisk och politisk blick har hon kompromisslöst kritiserat den manliga blicken på kvinnan som objekt. I analoga collage kombineras bild med objekt, ofta artefakter funna vid havet, som snäckor, drivved, glasbitar och stenar, som tillsammans skapar nya betydelser och innehåll och som också ingår i större installationer och skulpturala arrangemang.

Lotta Antonsson (f. 1963) bor och verkar i Falkenberg och Berlin. Hon är utbildad vid Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm samt på Konglige Kunstakademien i Köpenhamn. Antonsson var professor i fotografi vid Högskolan för Fotografi, Göteborg 2007-2011 och på Akademin Valand 2011-2016. Bland hennes senare utställningar märks bl.a. ”I Am a Woman”, Konstepidemin, Göteborg, 2018, ”SURVIVAL KIT”, organiserad av Latvian Centre for Contemporary Art 2017, Sten A Olssons Kulturstipendium, Göteborgs konstmuseum, 2016 och ”Tre fotografer” – tre tendenser” på Marabouparken 2012.

Lotta Antonsson är representerad på bl.a. Hallands Konstmuseum, Moderna museet, Stockholm, Hasselbladstiftelsen, Göteborg och Länsmuseet Gävleborg. Hennes verk kan bl.a. ses i utställningen “Here’s looking at you” på Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm, till 19 maj 2019.