SAK Edition #2 2019 – ”Color Me Blind” av Eric Magassa

sak-edition-2-2019_uppslag

RELEASE: 23 maj kl. 12:00

Det finns verk kvar i upplagan! Kontakta oss på info@konstforeningen.se för mer info!

TEKNIK: Digitalt collage, pigmentprint på 300 grams papper
BILDENS MÅTT: 46 (b) x 64 (h) cm. Verket säljs oramat.
PRIS: 3 600 kr / 4 050 (inkl. 450 för medlemskap) för blivande medlemmar
UPPLAGA: 30 exemplar, alla verk är unika
BESTÄLL: Mejla till info@konstforeningen.se eller ring 08-10 46 77. Först till kvarn!
Ange vilka nummer du är särskilt intresserad av. Om inget nummer anges eller om de önskade inte är tillgängliga tilldelas du nästa nummer på listan. OBS! Beställning görs endast på telefon eller e-post i samband med release för att alla i hela landet ska ha samma möjlighet.

Eric Magassa lånar fritt ur olika kontinenters och tidsepokers kulturskatter när han sätter samman verk i nya konstellationer, ofta med masken som utgångspunkt. I de digitala collagen “Color Me Blind”, SAK Edition #2 2019, ligger just en afrikansk mask som grund för bilden, där geometriska element adderas genom digital bearbetning. På så sätt vänder han på ordningen, där förr konstnärer som Picasso och Braque inspirerats av och lånat in afrikanska artefakter som element i sina kubistiska målningar.

– Jag lånar modernisternas palett och använder mig på så vis av samma grepp som de gjorde när de lånade fritt ur kulturskatter från den afrikanska kontinenten. Det blir som om jag återställer ordningen, leker med den och undrar vad som händer om man vänder på perspektivet.
Eric Magassa om verken till SAK Edition #2 2019

Eric Magassa (f. 1972) bor och arbetar i Göteborg och är utbildad på Central Saint Martin School of Art and Design, London och Art Students League of New York, New York. Han är just nu aktuell med separatutställningen “Tell Me A Tale of Lies” på Alingsås konsthall (t.o.m.4 maj) och i grupputställningen “19-19 – En konsthistoria från 1919 till 2019” (t.o.m. januari 2020) på Västerås konstmuseum. Han deltog också i Modernautställningen 2018, “Med framtiden bakom oss” på Moderna Museet i Stockholm.