”Till konsten – landskap i ovissa tider” och ”Shapeshifters”

landskap-i-ovissa-tider-och-shapeshifters-2019

2-6 oktober, Galleri Öst och Tengbomhallen, Konstakademien, Fredsgatan 12, Stockholm

Utställningen ”Till konsten – Landskap i ovissa tider” presenterar verk av 21 konstnärer verksamma i Sverige. Nisrine Boukhari står för årets uppdragsverk ”Landscape of Uncertain Times” om 100 ristningar i svart kartong där bilder av växtlighet, tecknade ur både det verkliga och overkliga sammanvävs med text i laddade kompositioner. Av Britta Marakatt- Labba visas det expressivt uttrycksfulla broderiet ”Vi fyra” och i Lotta Antonssons collage ”Seashell tears”, gråter modellen på Vogueomslaget från 1967 tårar av riktiga snäckor.

Parallellt i utställningen ”Shapeshifters” i Tengbomhallen, får vi bekanta oss närmare med verk av konstnärerna Karin Sahlin och Eric Magassa.

Genom en myriad av uttryck, språk och material möjliggörs nya kopplingar och tolkningar vilket speglas i programmet, curerat av Jun-Hi Wennergren Nordling, som ackompanjerar utställningen bestående av talks, performance, poesi och musik.

Medverkande konstnärer: Muhammad Ali, Benjamin Andersson, Lotta Antonsson, Anastasia Ax, Nisrine Boukhari, Jonas Brandin, Jasmin Daryani, Kristina Eldon, Thomas Elovsson, Annie Johansson, Sofie Josefsson, Lars Kleen, Haidar Mahdi, Eric Magassa, Britta Marakatt-Labba, Elisabeth Moritz, Sirous Namazi, Anna Nordquist Andersson, Olle Norås, Karin Sahlin och Anja Örn.

SALONG SAK Den blomsterkonstnären Mirja Bozarth Fornell är först ut att skapa en visuell inramning till SALONG SAK, den mobila konstföreningen. Välkommen att botanisera bland konstverk, böcker och bli själv en del av konsthistorien! Med vänligt stöd från Specific Generic.

VERNISSAGE/BOKRELEASE- Onsdag 2 oktober, kl 17-20

Programstart kl 18:
Performance: ”Faceless” med Muhammad Ali

SAK:s intendent Jennie Fahlström och ordförande John Peter Nilsson inviger årets utställning

Presentation av Nisrine Boukharis uppdragsverk

Uppläsning av poeten Emma Warg

Näktergalningarna framför ett körverk som inspirerats av utställningen

Efterfest kl 20-00 på Taverna Brillo där DJ Chapee står för musiken

PROGRAM 5-6 OKTOBER:

Lördag kl 14.00: Britta Marakatt-Labba i samtal med John Peter Nilsson, ordförande SAK
Söndag kl 14.00: Humanekolog Per Johansson pratar om konst och andlighet

Utställningarna pågår 2-6 oktober
Konstakademien, Fredsgatan 12, (Jakobsgatan 27 C/hiss)

Öppettider:
Onsdag                             17-20
Torsdag                             11-19
Fredag                              11-17
Lördag – söndag                12-16

Som medlem i SAK, medverkande konstnär eller i boken medverkande fotograf/författare kommer inbjudan till vernissagen per e-post i början av september OSA krävs. Begränsat antal platser. Vill du ta med en vän? Mejla då dennes e-post till oss på info@konstforeningen.se. Har du ingen e-post? Ring oss på 08-10 46 77.

Är du inte medlem ännu? Det blir du enkelt HÄR.

Med stöd från:

kulturradet_logo_neg