SAK söker ny verksamhetschef!

Med anledning av att nuvarande verksamhetschef Jennie Fahlström till årsskiftet kommer att avsluta sin tjänst efter tio år söker styrelsen nu hennes ersättare.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är landets äldsta konstförening grundad 1832 med tusentals medlemmar över hela landet. Vår verksamhet är ideell och har i huvudsak två syften. Vi stödjer svensk samtidskonst genom att till det årliga konstlotteriet köpa in ett stort antal verk av nu aktiva konstnärer samt fördjupa medlemmarnas konstintresse genom publikationer och andra aktiviteter.

Vi söker nu en verksamhetschef med intresse av förändringsarbete som vill vara med och forma nya SAK.

Arbetsuppgifter
Som verksamhetschef ansvarar du för den dagliga driften av SAK som har sitt kansli på Skeppsholmen i centrala Stockholm. Du har personal-, budget- och verksamhetsansvar samt överser den ekonomiska redovisningen i nära samarbete med föreningens kassör. Till din hjälp har du för närvarande två medarbetare i ditt team och du svarar inför styrelsen. I uppdraget ingår att ansvara för årsboken, medlemsvärvningen, sammankallande för, och delaktig i, inköpsnämnden samt konstlotteriet, medlemsbreven, hemsidan, övrig medlemsinformation, SAK Edition, programverksamheten och övrigt som hänger samman med SAK:s verksamhet.
Kvalifikationer

• Högskoleutbildning eller annan typ av eftergymnasial utbildning mot konstvetenskap
  • Erfarenhet från det svenska samtida konstlivet
  • Erfarenhet av projektledning inklusive budgetansvar
  • Vana av redaktörskap
  • Vana av att söka externa ekonomiska medel
  • Förmåga att formulera dig på svenska i text och tal

Som person är du trygg och lösningsorienterad och du ser möjligheter i förändringar. Förmåga att entusiasmera och motivera dina medarbetare samt handha nära relationer till konstnärer och andra kulturellt yrkesverksamma är avgörande för framgång i rollen. Vidare är du strukturerad, noggrann, effektiv och agerar självständigt. Du är initiativtagande och tar ansvar för din uppgift utifrån överenskommen planering. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Så här söker du:

Skicka din ansökan med ett personligt brev (max 1 A4) samt ditt CV till  jobb@konstforeningen.se senast 27 oktober 2019.

Styrelsen går igenom inkomna ansökningar till tjänsten som verksamhetschef för Sveriges Allmänna Konstförening och kontaktar de kandidater som går vidare till intervju.

Frågor om tjänsten besvaras av SAK:s styrelseordförande John Peter Nilsson på
e-post: jp.nilsson@modernamuseet.se

Varmt välkommen med din ansökan!