CARL HAMMOUD GÖR SAK:s UPPDRAGSVERK 2020

ch_sak_17-24-18

I år har uppdraget att ta fram Sveriges Allmänna Konstförenings uppdragsverk, en serie om hundra unika verk som förenas av en röd tråd, gått till konstnären Carl Hammoud. Alla hundra verk kommer att presenteras på SAK:s årliga utställning 2020 och detta är enda chansen att se dem alla tillsammans. Tidigare konstnärer som tagit fram uppdragsverk har varit Nisrine Boukhari, Ella Tillema, Tilpo, Christian Partos, Astrid Sylwan, Eva Marie Lindahl, Julia Peirone och Clay Ketter.

Serien med titeln LEVEL består av 100 akvareller på papper, som även utgör 100 vinster i SAK:s konstlotteri 2020. Verket bygger på den första bilden i Alfred Hitchcocks film ”I sista minuten” (1959): en glasfasad som reflekterar trafiken på en livlig stadsgata. Det är en spegelvänd bild av verkligheten i en film där inget är vad det ser ut att vara.

”I LEVEL har de speglade ytorna ersatts av akvarellfärgens flöde över geometriska fält i en nästintill abstrakt bildvärld – en omvänd verklighet. Level är det engelska ordet för nivå, plan eller våning. Det är även en palindrom, ett ord som kan läsas både rättvänt och spegelvänt. Som titel syftar ordet till fönsterspeglingarna, till byggnadens våningar, och till växlingen mellan de figurativa och de abstrakta bildplanen.”
Carl Hammoud om verken LEVEL

Carl Hammoud (f 1976) bor och arbetar i Stockholm. Han är utbildad på Konsthögskolan Valand i Göteborg och har ställt såväl i Sverige som internationellt. Hammoud har bland annat haft separatutställningar på Galleri Magnus Karlsson 2017 och Eskilstuna Konstmuseum 2015 och är representerad i samlingarna på bl.a. Moderna Museet, Stockholm, Magasin III Museum and Foundation for Contemporary Art, Stockholm, Malmö Konstmuseum, Göteborgs Konstmuseum, Eskilstuna Konstmuseum och British Museum, London.

Bild ovan: LEVEL av Carl Hammoud, SAK:s uppdragsverk 2020, akvarell på papper, 3 av 100 vinstverk. Foto: Carl Hammoud