SAK:s årsbok 2019: ”Till konsten – landskap i ovissa tider. Utvalda konstverk möter betraktares ord”

”Här ges en upplysande bild av det svenska konstlivet”, skriver Sebastian Johans i sin recension i DN.

Läs hela recensionen här: www.dn.se

”…(E)n utmärkt kunskapskälla för den som vill orientera sig i samtidskonsten, skriver Cristina Carlstam i Cora. Läs hela recensionen HÄR!

Till konsten - landskap i ovissa tider. Utvalda konstverk möter betraktares ord, red. Jennie Fahlström, SAK:s årsbok 2019 FOTO: SAK

Sveriges Allmänna Konstförenings årsbok 2019 ”Till konsten – landskap i ovissa tider. Utvalda konstverk möter betraktares ord” presenterar ett utsnitt ur samtidskonsten i Sverige just nu, med utgångspunkt i de 21 konstnärskap som alla är verksamma på den samtida svenska konstscenen och har engagerats för Sveriges Allmänna Konstförenings konstlotteri 2019.

Varje konstnärskap introduceras genom nyskrivna texter av skribenter med olika bakgrund, såsom konstnärer, poeter, konstvetare, idéhistoriker och kritiker. Ett rikt bildmaterial sätter de utvalda verken i ett större sammanhang. Årsboken lånar del av sin titel från Nisrine Boukharis svit om hundra teckningar Landscapes of Uncertain Times (Landskap i ovissa tider), SAK:s uppdragsverk 2019, som utgör lika många vinster i årets konstlotteri.

Medverkande konstnärer: Muhammad Ali, Benjamin Andersson, Lotta Antonsson, Anastasia Ax, Nisrine Boukhari, Jonas Brandin, Jasmin Daryani, Kristina Eldon, Thomas Elovsson, Annie Johansson, Sofie Josefsson, Lars Kleen, Haidar Mahdi, Eric Magassa, Britta Marakatt-Labba, Elisabeth Moritz, Sirous Namazi, Anna Nordquist Andersson, Olle Norås, Karin Sahlin och Anja Örn. Dessutom historiska verk av Anna Nordlander.

Författare: Kalle Brolin, Sebastian Dahlqvist, Jamila Drott, Torbjörn Elensky, Päivi Ernkvist, Jennie Fahlström, Karin Faxén Sporrong, Oscar Guermouche, Anna Hesselbom, Per Johansson, Gabriela López, Silva Malmsten, Thomas Millroth, Iris Müller-Westermann, John Peter Nilsson, Isac Nordgren Jonasson, Bella Rune, Jennifer Sameland, Oscar Svanelid, Sara Walker, Emma Warg och Lena Ylipää.

Sveriges Allmänna Konstförenings årsbok 2019, publikation nummer 128, är framtagen med generöst stöd av The Barbro Osher Pro Suecia Foundation samt Allmänna Arvsfonden.
Redaktör: Jennie Fahlström
Grafisk form: Patric Leo
Boken är utgiven av SAK i samarbete med Bokförlaget Arena.
Årsboken ingår i medlemskapet för 2019 och skickas till SAK:s medlemmar 2 september 2019.

Boken går även att köpa HÄR eller på t.ex. BOKUS.

dn-5-jan-2020

Recension i Dagens Nyheter 5 januari 2020