2 för 1 – Se sommarens utställning ”Skendöd” på Carl Eldhs Ateljémuseum! Konstnären bakom sommarutställningen är Bella Rune!

Carl Eldhs Ateljémuseum Bella Rune

bella_rune_korsning_2019-_foto_urban_joren

foto: Urban Jörén

För åttonde sommaren i rad bjuder Carl Eldhs Ateljémuseum in en konstnär att ställa ut i dess lokaler, och i år är det Bella Rune som tar plats med sina skulpturer.

Namnet på utställningen, Skendöd, kan kopplas till den rådande pandemin. Trots detta är det just en tillfällighet, och med titeln beskrivs något både fruset och elastisk. Utställningen handlar om att kunna stimulera en potential som kan finnas och hämtas ur det vilande. Titeln och det frusna kan även kopplas till de permanetna stayerna av Carl Eldh som står i lokalerna, och Runes skulpturer i kontrast lyfter fram det sköra i hans verk.

Den röda tråden i Bella Runes konstnärskap är just tråden, och hon återkommer ofta till vävning som uttrycksmedium. Samtidigt arbetar hon ofta med digitala medier och sammankopplar dem med sina fysiskt närvarande verk med dess taktila egenskaper och låter dem möta den virtuella världen.

Bella Rune är stockholmsbaserad och utbildad vid Chelsea College of Arts i London och på Beckmans Designhögskola, och hon har sedan sin debut 1998 medverkat i flertal utställningar över hela världen.

SAK:s medlemmar går 2 för 1. Erbjudandet för SAK:s medlemmar gäller under ordinarie öppettid t.o.m. 27 september och går inte att kombinera med annan rabatt. För att utnyttja erbjudandet, visa senaste medlemstidning med medlemsnumret tryckt i adressfältet, alt. ett epost-utskick med medlemsnumret längst ned.

Carl Eldhs Ateljémuseum håller öppet maj – oktober, mer info om öppettider och Carl Eldhs Ateljémuseum på www.eldhsatelje.se. Utställningen Skendöd av Bella Rune pågår till 27 september 2020.

Verk av Carl Eldh har varit förstaprisverk i SAK:s konstlotteri vid flera tillfällen, 1924 ”Maja”, 1937 ”Löpare, skiss för skulptur i Stadion”, 1947 ”Eva”. 1942 var Carl Eldhs konstnärskap ämnet för årsboken, författad av Karl Asplund.

Fler medlemsförmåner för SAK-medlemmar finner du på hemsidan: http://www.konstforeningen.se/medlem/ Inte medlem ännu? Det blir du enklast här: www.konstforeningen.se

screen-shot-2020-05-19-at-10-52-15