Eva Langes ”Trädet” är årets första SAK Edition – Release 20 maj k. 12 – SLUTSÅLD

eva-lange-tradet-foto-sak

”Trädet” är i litet format men med stor tyngd. Precis som i sina större skulpturer arbetar Lange här med ett tätt och abstraherat konstnärligt uttryck. Lange tycks söka efter en konkret, komplett form. Vissa verk är sprungna ur organiska former, hon har till exempel arbetat med tulpanen och vallmon som grund i olika verk. I sitt tidlösa, arkaiska uttryck är hennes verk föreställande men inte naturalistiska.

Till skulpturen “Trädet” i alabaster har oxeln stått modell, ett träd som hon fascinerats av och tecknat i 40 års tid. Oxeln har sin huvudsakliga utbredning i Sverige och är ett långsamt växande och härdigt träd som klarar sig i de mest vindpinade områden. “Det är en liten skulptur utav ett stort träd. Många, många somrar har jag tecknat oxlar som är väldigt vackra träd och som växer mycket rikligt på Gotland. Och därför är det inte så konstigt att jag gjorde en skulptur av en oxel.” Eva Lange om “Trädet”

Eva Lange (f. 1935) är utbildad på Konstfack och Kungl. Konsthögskolan. Hon har haft många separatutställningar i Sverige såväl som utomlands. Hon har även skapat ett flertal offentliga konstverk och är representerad i ett flertal museisamlingar, på bl.a. Nationalmuseum och Moderna Museet. 2015 tilldelades hon det prestigefulla Sergelpriset. Lange var 2019 aktuell med utställningen ”Tro, Hopp, Kärlek” på Konstakademien i Stockholm och 2020 med “Generationer” på Belenius i Stockholm, tillsammans med Humlan Lange och Inez Jönsson.

“Trädet”, 2020
Alabaster, alla individuellt slipade av konstnären
10 cm hög
Upplaga: 20
Medlemspris: 5 800:-
Release 20 maj 2020.

Release sker 20 maj kl. 12, då man kan boka ett verk. Eftersom verken görs i Italien och inte hann skickas innan Coronakrisen utbröt är leveranstiden oklar. Så  fort de har anlänt, går de att hämta upp på kontoret på Skeppsholmen, där vi iakttar försiktighet och håller avstånd.

Är du inte medlem ännu? Det är bara några klick bort: http://www.konstforeningen.se/medlem/