SAK UNG Umeå får Bildas kulturstipendium

x1000w-sak-ung-bild-nyhetsbrev-bilda

SAK UNG Umeå, konstförening för unga mellan 16-25, får Bildas kulturstipendium 2020 för sitt arbete med att tillgängliggöra konstvärlden för fler och skapa en utforskande mötesplats.

– ”Vi har alla varit med i SAK UNG länge, först som deltagare och sedan som ambassadörer för att själva få möjlighet att skapa möten mellan konst och unga. Därför känns det extra kul att uppmärksammas på detta sätt och vi är så tacksamma över att få möjlighet att fortsätta engagera unga för att tillsammans upptäcka konstens och kulturens värld!”  – Elsa, Maria och Rebecka, ambassadörer i SAK UNG Umeå.

Motivering
SAK UNG Umeå samlar unga och unga vuxna under vardagskvällar och ibland på helger för att tillsammans utforska konst, se hur konst blir till bakom kulisserna, möta konstnärer och tillsammans samtala om konst, kultur och allt där emellan. Konst berör det mesta i livet och samhället och SAK UNG Umeå verkar för att alla, kostkunnig eller inte, ska få möjlighet att utforska livet och samhället genom konsten, med gott sällskap.

Studieförbundet Bildas kulturstipendier vill stimulera och uppmuntra individer och grupper till fortsatt utveckling samt bidra till att sprida kännedom om folkbildning utanför Bildas etablerade arenor.

Läs hela pressmeddelandet på https://press.bilda.nu

Mer info om SAK UNG hittar du på https://www.facebook.com/sakungpage/ och på http://www.konstforeningen.se/sakung/ och mer info om Bilda Studieförbund på https://www.bilda.nu/