”I Fiskboden” – Ett av konstverken i konstlotteriet år 1890

I Fiskeboden – Ett konstverk från konstlotteriet år 1890.

‘I Fiskeboden’ var ett av de konstverk som var med i Sveriges Allmänna Konstförenings lotteri för 130 år sedan. Vi återupptäckte verket i boken

Sveriges Allmänna Konstförening 1832-1932’ och bestämde oss för att titta närmare på dess och konstnären Oscar Björcks historia.

Oscar Björck föddes 1860 i Stockholm och visade tidigt stora konstnärliga talanger. Vid

13 års ålder började han studera vid Konstakademin och han beskrevs som en mönsterelev. Hans stora begåvning skulle vid 23 års ålder att belönas då han vann den kungliga medaljen för verket ‘Den förlorade sonen’. Vinsten avslutade hans studier vid Konstakademin och påbörjade hans år som stipendiat på studie- och konstresor runtom i Europa. De första somrarna efter examen spenderade Björck i Skagen. Där skulle hans konstnärskap börja att mogna och hans intresse för natur- och vardagsscener väckas. Den konststil som nu utvecklades, och som han skulle komma att kännetecknas för, är just en fin realism och en kvalité av att fånga ögonblick och känslor.

När hans vandringsår 1888 var över väntade en ny tid för honom i Stockholm som lärare vid akademin och som välbeställd porträttmålare. Björck var dock inte helt fast i Stockholm utan fortsatte att åka på målarresor om somrarna, men med Sverige som bas. Sommaren 1890 reste Björck till Fjällbacka vars omtalade romantiska miljöer ansågs vara en “sceneri-idyll” för konstnärer. Där fick Björck möjligheten att måla sina kära natur- och folkscener. Ett av de verk som kom till var just ‘I Fiskeboden’.

I ‘I Fiskeboden’ vittnar om att han var en skicklig genremålare som kunde fånga det vackra i det vardagliga och även avbilda människor på ett verklighetstroget sätt som fortfarande fångade deras känsla. Det går nästan att känna doften av salt och blod som fisken avger när kvinnan rensar den, och en kan känna den kärleksfulla ömma blicken som hon ger den unga mannen – bilden visar inte bara en vardagsscen utan ska även skildra ett förälskat par. Kvinnan som blivit avmålad på bilden hette Alma Bräck och hon kom själv från Fjällbacka. Upplevelsen att sitta som modell för Björck menade hon var tröttsam med allt stillasittande i samma ställning när hon flera år senare blev intervjuad av Sverker Stubelius, som återberättade samtalet i Fjällbackabladet på 1970-talet. Dessutom var det märkligt att behöva sitta timtal med en “romantisk” blick mot ingen mindre än hennes bror Anders som stod modell för fästmannen i scenen. Anna beskrev dock även konstnären själv som en glad och livlig prick som brukade sjunga samtidigt som han arbetade.

Tavlan vart inte fullt klar under vistelsen i Fjällbacka, men stod klar för att konstföreningen på hösten 1890 kunde välja verket till lotteriet. När den första vinnaren, Överste Christian Lovén, blivit dragen och skulle välja verk valde han ‘I Fiskeboden’. Verket skänktes sedan av Christian Lovén till klubben Sällskapet under tiden då

han var ledamot. Han blev senare även klubbens ordförande. I Sällskapets lokaler fick verket sedan leva vidare och hänger kvar där än idag och är mycket uppskattat av flera av medlemmarna. På bilden till höger ser vi Överste Christian Lovén avbildad, porträttet målades av ingen mindre än Anders Zorn.

dsc_1737-e1591272758989-914x1024-1

Överste Christian Lovén Kopia efter porträtt av Anders Zorn. Porträtt i privat ägo. Foto: SAK

I Fiskeboden” var inte det första av Björcks verk som förvärvades av SAK, innan hade bland annat verket ‘Sjukling’ införskaffats 1887. Björcks samarbete med SAK skulle inte

heller efter ‘I Fiskeboden’ avslutas, utan kort därefter, 1891, blev han invald in i föreningens inköpsnämnd i vilken han skulle sitta i 12 år. Hans konst skulle efter detta även fortsätta att vara med på utställningar anordnade av SAK likväl förvärvas, och han skulle även anordna utställningar för föreningen.

Björck hade runt sekelskiftet etablerat sig som en kulturprofil i Sverige, och det var så slutet av hans liv skulle se ut; som aktiv konstnär, akademiker, utställningskommissarie och kulturprofil. År 1929 dog Oscar Björck i sviterna av hjärtsjukdom. I den minnesutställning som hölls för konstnären 1930 var ‘I Fiskeboden’ ett av de utställda verken.

/ Emelie Conrad

Källor:

Oscar Björck av Tor Hedberg, Albert Bonniers Förlag, Stockholm, 1930

Sveriges Allmänna konstförening 1832 – 1932 av Georg Nordensvan, Sveriges Allmänna Konstförenings publikation XLI, Stockholm, 1932

Då och Nu – Svenskt konstliv under 150 år av Bo Lindwall, Sveriges Allmänna Konstförening, Stockholm, 1982

Oscar Björck, Nationalencyklopedin (http://www.ne.se.ezproxy.its.uu.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/oscar-björck hämtad 18/05-2020)

Vår byggd i Konsten av Sverker Stubelius i Fjällbacka bladet #28 Juni 1970, http://fjallbackabladet.se/wp-content/uploads/2015/04/FB_028_web.pdf (hämtad 18/05-2020)

Oscar Björck: minnesutställning: [exposition tenue à Stockholm, Liljevalchs konsthall du 4 au 26 janvier 1930], Internet Archive, (https://archive.org/details/8T2409_82NOR/page/n2/mode/2up hämtad 20/05-2020)