Utveckla ditt konstintresse genom SAK UNG

SAK UNG är ett projekt som aktiverar och engagerar unga i samtidskonsten. Projektet är nationellt och skapar en mötesplats och en plattform för unga att diskutera och uppleva konst tillsammans på sin ort.

Under 2017-2020 stöds SAK UNG av Allmänna arvsfonden.

Under året 2016/2017 stöds SAK UNG av PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

Hur gör man om man vill engagera sig i SAK UNG?

Är du en person som vill engagera dig i samtida konst och kultur på din ort, tycker om att gå på utställningar, diskutera konst och sprida ditt intresse vidare? Är du 18- till ca 25 år och känner att du skulle vilja vara en del av  SAK UNG? Skicka ett mejl till oss till vår nya projektledare på clara.dagh@konstforeningen.se så berättar vi mer om möjligheten att engagera sig och var vi finns i dagsläget.

Projektet SAK UNG och SAK UNG:s ambassadörer

SAK UNG är ett projekt för att engagera unga i konst och skapa ett nationellt nätverk av unga konstintresserade. I SAK UNG tar man del av samtida konst samt träffar andra som också är engagerade inom konst och kultur. Vi arbetar över hela landet genom unga ambassadörer i varje stad där SAK UNG etableras. SAK UNG:s ambassadörer leder arbetet på orten, för att ordna aktiviteter knutna till vad som händer på den lokala konstscenen och få praktisk erfarenhet av arbete inom kultur.

Här berättar SAK UNG:s tidigare projektledare Clara Axner om projektet att som ideellt engagerad ambassadör och aktivt deltagande i SAK UNG möta andra med samma intresse för konst.

Hur ser ert arbete ut lokalt?

På våra verksamma orter anordnar SAK UNG:s ambassadörer och medlemmar ett flertal evenemang för andra konstintresserade per år. Som del av SAK UNG kan du delta i planeringsarbetet och på så sätt få erfarenhet av projektarbete och av konstvärlden. Du kan även välja att enbart ta del av de evenemang som anordnas på din ort som besökare.

SAK UNG samarbetar med lokala konstinstitutioner som fungerar som stöd och kontakt för de unga involverade i SAK UNG.

Vilka deltar i projektet SAK UNG?

Under 2016 och 2017 etablerar vi SAK UNG på nya orter i Sverige med en spridning från norr till söder. Nationalmuseum samarbetar i etableringen och lokala konstinstitutioner utgör anknytning till orten där etablering sker.

I projektet SAK UNG samarbetar vi även med Hallands Konstmuseum i Halmstad, Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn, Moderna Museet Malmö, Havremagasinet i Boden och Gotlands konstmuseum, Visby.

Hur ser SAK UNG:s evenemang ut?

Det är upp till ambassadörerna och deltagare lokalt att se vad de vill ta del av på orten. Det är dock alltid aktiviteter där konsten och mötet står i fokus och där medlemmar får chans att träffa andra som är engagerade i SAK UNG. Exempel på aktiviteter vi genomfört är gemensamma besök av utställningar, ett ateljébesök med ett konstnärssamtal och workshops och utställningar. Möjligheterna och begränsningarna beror på vad som händer lokalt. Målet med allt vi gör i SAK UNG är att engagera och aktivera unga i samtidskonsten, och att ständigt nå ut till fler som vill vara en del av SAK UNG.

Alla är såklart välkomna!

clara-dagh_projektledare-sak-ung

Clara Dagh, projektledare SAK UNG: clara.dagh@konstforeningen.se

Facebook: SAK UNG

Instagram: @sak_ung

Alice Paronitti Janson, ambassadör SAK UNG Stockholm, har tidigare läst konstvetenskap i Uppsala och har engagerat sig i både SAK UNG Uppsala, och som volontär i SAK. Alice Paronitti Janson, ambassadör SAK UNG Stockholm, har tidigare läst konstvetenskap i Uppsala och har engagerat sig i både SAK UNG Uppsala, och som volontär i SAK.

amanda-ferradea-sak-ung

Amanda Ferrada, ambassadör SAK UNG stockholm. Går andra året på kulturentrepenörsprogrammet i Uppsala. Vid sidan om driver hon med sin partner bland annat det mobila projektet Antoine&Amanda, en duo, en plattform som skapar tillfälliga konst och kulturevent i Paris och Stockholm.

Klara Hagberg, ambassadör SAK UNG Uppsala sedan januari 2017. Klara är från Halmstad men flyttade till Uppsala i fjol. Hon går sista året på kulturentreprenörsprogrammet vid Uppsala universitet och pluggar konstvetenskap och textilvetenskap.

274x300nikolina-sakung

Nikolina Höljö, amabssadör SAK UNG Uppsala sedan september 2017. Nilkolina är från början från Gävle.Hon har tidigare läst spanska men studerar nu konstvetenskap vid Uppsala Universitet, och spenderar även sin tid på jobbet i ett modevaruhus.

274-x-300-nikolina

Miriam Runold, ambassadör SAK UNG Uppsala sedan januari 2017. Hon är från Stockholm och studerar kulturentreprenörsprogrammet med emfas på konstvetenskap men studerar nu idéhistoria.

johanna-pietikainen-_-sak-ung

Johanna Pietikäinen, ambassadör för SAK UNG Gotland. Master i Konstvetenskap och fil.kand i Kulturvård från Uppsala Universitet. Arbetar som intendent på konstmuseet Konstnärshemmet Brucebo.