Ann-Jeanette Sjölander c/o SAK (2008)

Ann-Jeanette Sjölander
52 cirklar, 2008
blyerts och färgpenna
100 x 70 cm

Ann-Jeanette Sjölander c/o SAK
23 oktober—15 november 2008

Torsdagen den 23 oktober, vernissage 17.0019.00
Varmt välkomna till Sveriges Allmänna Konstförenings utställning med Ann-Jeanette Sjölanders teckningar och objekt.
Sjölanders stora teckningar i blyerts och med färgpenna är suggestiva i all sin skenbara enkelhet. Cirkeln är grundformen, ofta med radiellt löpande linjer ut från centrum. Effekten är anslående, ja nästan magisk. Man kan associera till garnnystan, kabelvindor eller elektronmoln, med märkligt tredimensionell verkan.
De minutiöst utförda teckningarna presenteras tillsammans med ett antal figursågade objekt, även de med cirkelformen som grund. Som satelliter i ett tänkt kosmos svävar de runt sina systerformer. Utställningsrummet i Sjölanders tappning blir till ett musikaliskt utforskande av cirkelns sammansatta skönhet.

Ann-Jeanette Sjölander är utbildad på Valands konsthögskola, bosatt och verksam i Stockholm. Hon har bland annat ställt ut på Galleri Thomassen i Göteborg, Österbottens museum i Vasa, Finland, Konstnärshuset i Stockholm, Galleri Katariina i Helsingfors, Finland och Galleri 54 i Göteborg.