DET ÖVERVÄLDIGANDE BLÅ

elin-odentia-above-and-beyond-me-foto-edart1

elin-odentia-above-and-beyond-me-foto-edart4

Ed.art x SAK presenterar Above and beyond me, ett tryck i begränsad upplaga av konstnären Elin Odentia.

Odentia skapar i sina verk intrikata former, arbetar med minutiös noggrannhet fram kulörer och ytor; rumslighet eller ett slags kroppar som kan vrida sig undan eller konfrontera.

Serigrafins två motställda mjuka vågformer känns igen från Odentias storskaliga målningar, men för detta verk ville hon skapa något specifikt för grafik.

– Jag visste att jag ville jobba monokromt och låta papperets färg och yta vara en del av verket. Jag har tänkt mycket på hur någonting väldigt enkelt kan kännas så överväldigande och starkt, som en färg eller en form eller en rörelse.

Elin Odentia om Above and beyond me

Serigrafin är tryckt med två blåa färger med olika mycket transparens i tre lager. I mitten framträder en subtil rektangel med samma proportioner som pappret och skapar på samma gång en rumslighet och pekar på papprets form och materialitet. Den blå färgen har historisk varit kostsam att framställa och betraktats som helig och upphöjd. Den får här spela huvudrollen och frammanar en stillhet och ett lugn, något att försvinna i och meditera över, ett slags nutida ikonbild.

Above and beyond me, 2021
Serigrafi, 50 x 40 cm
Uppl. 80
Pris 3 500 kr inkl medlemskap i SAK 2021 // Specialpris för SAK-medlemmar (se nedan).

Tryckt av konstnären i samarbete med Catarina Landberg på Atelier Landberg, Stockholm. Verket visas på Taverna Brillo i Stockholm från och med Stockholm Art Week (21-25 april)

Konstverket finns till försäljning via ed-art.se från och med 26 april kl. 12. Vid köp fram till den 26 augusti ingår ett medlemskap i SAK // Befintliga medlemmar i SAK får under denna period verket till specialpriset 3 000 kr (ange ditt medlemsnummer vid beställning).

Elin Odentia (f. 1990) är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan och Konstfack i Stockholm. Hon har bl.a ställt ut på Cecilia Hillström Gallery, Stockholm, Uppsala Konstmuseum och Galleri Thomassen i Göteborg. Hennes verk Relic var en av vinsterna i SAK:s konstlotteri 2020.

Ed. art säljer konst i upplaga av några av Nordens främsta konstnärer, såväl som av unga talanger, med målet att göra bra konst tillgänglig för fler. Alla konstverk återfinns på www.ed-art.se och i showroomet på Hagagatan 14 i Stockholm.

Läs mer om verket och en intervju med Elin Odentia på ed-art.se