Anton Alvarez ”0102210903”

anton-alvarez-produktbild_-2-foto-teitur-ardal

SLUTSÅLD/SOLD OUT

*For English, please scroll down*

Anton Alvarez konstnärskap kretsar kring hur han kan skapa konst med liten inblandning av handen. Genom att använda en egenkonstruerad maskin för att trycka ut leran genom olika former, reduceras konstnärens inblandning och verket tycks bara uppstå.

För SAK Edition gjorde Alvarez en skulptur i större format i lera som sedan scannades och printades med så kallad stereolitografi.

Stereolitografi är en tillverkningsmetod där delar byggs med hjälp av lövtunna skikt i lager genom att ljus omvandlar flytande harts till fast form. Denna process är ett nytt spår för Alvarez konstnärskap, som han planerar att arbeta vidare med i en kommande utställning på Vandalorum, Värnamo. Där kommer han att jobba i mycket större skala, med flera ton lera som han ska pressa och sedan scanna av. 3D-printen kommer då att fungera som en dokumentation av det ursprungliga, större verket och som ett sätt för det att leva vidare.

Alvarez skulpturer utmärks av distinkta färger, så även 0102210903 som lackats i en giftgrön färg. I grupp kan flera av hans olikfärgade skulpturer skapa en kontrastverkan, samtidigt som de träder fram individuellt och snabbt fångar ens uppmärksamhet bland alla visuella intryck.

0102210903, 2021

Teknik/material: 3D-printad plast (stereolitografi) Jesmonite, lack

Mått: 6 x 18 x 18 (h) cm

Upplaga: 20 + 5 AP

Release 12 maj kl. 12

Pris 8 500 kr

SAK Edition kan köpas av SAK:s medlemmar.

Anton Alvarez (f. 1980) har en mastersexamen från Royal College of Art i London och har även studerat Inredningsarkitektur & Möbeldesign på Konstfack i Stockholm. Alvarez är baserad i Stockholm. Under 2021 är han bl.a. aktuell med utställningar i London och på Vandalorum i Värnamo i sommar.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är landets äldsta och största allmänna konstförening med syfte att stödja samtidskonsten och väcka intresse för samtida konst.  Två-tre gånger per år presenterar SAK serien SAK Edition, multiplar i begränsad upplaga med Sveriges mest spännande konstnärer.

En intervju med Anton Alvarez kommer att presenteras i senaste SAK MAG!

Anton Alvarez’ SAK Edition ”0102210903” will be released on May 12 at 12 noon.
Stereolithography, Jesmonite, lacquer
6 x 18 x 18 (h) cm
Edition of 20 + 5 AP
SEK 8 500
First come, first served, call or email at the release: +46 8 104677 / info@konstforeningen.se

SAK Edition can be purchased by SAK members.