Captions

SAK:s konstlotteri

Varje år köper SAK in ett stort antal konstverk av konstnärer som är verksamma på den svenska konstscenen. I november varje år lottas de ut bland SAK:s alla medlemmar i Sveriges äldsta konstlotteri. Alla medlemmar deltar automatiskt i lotteriet och vinnarna kontaktas efter dragningen.

Vi försöker hitta en intressant blandning av verk av både unga och äldre konstnärer. Vår förhoppning är att vinsterna inspirerar medlemmar att ta reda på mer om konstnärerna. Och att det kan bli starten på en egen konstsamling.

SAK <3 SAMTIDSKONSTEN

Vår verksamhet är ideell och konstlotteriet är vårt huvudsakliga sätt att stödja svensk samtidskonst. Det är även sätt att rikta uppmärksamhet mot aktuella konstnärskap. Lotterivinsterna blir ett slags summering av konståret och blir med åren ett intressant arkiv över riktningar och stilar. För många konstnärer är SAK:s inköp till lotteriet ett av de första större sammanhang de medverkar i. Vi gör ibland tillbakablickar och köper in äldre verk av konstnärer som har evig relevans och som inspirerat dagens konstnärer.

Historisk betydelse

Konstlotteriet har varit kärnan i SAK:s verksamhet sedan starten. Tack vare medlemsavgifterna har SAK under åren kunna köpa in runt 44 000 konstverk av många av den svenska konsthistoriens namn, både världskända och mindre kända. Många av verken har så småningom funnit nya hem i museisamlingar, som t.ex. Nils Blommérs Ängsälvor och Carl Larssons, Kring Kaktusen, 1909, vilket var förstapris i konstlotteriet 1910. Bland samtida konstnärer vars verk varit med i lotteriet bör nämnas Karin mamma Andersson och Natalie Djurberg & Hans Berg.

Uppdragsverket

SAK ger varje år en konstnär i uppdrag att ta fram en serie verk, sammanhållna genom ett tema, en titel, ett material eller berättelse. Varje del är ett verk i årets konstlotteri och samtidigt en del i ett större verk som man som vinnare delar med andra vinnare.

Uppdragskonstnär 2023 är Leif Engström. Han ska göra 100 litografier i samarbete med Lumphé Litografiska i Stockholm.

Uppdragskonstnär 2022 var Theresa Traore Dahlberg. 100 verk i glas och koppar som alla är en del i en större installation. Läs mer om verket i SAK MAG #4 2022 Foto: Märta Thisner.

2021 gick uppdraget till Fatima Moallim som arbetar med teckning performativt. Hennes performance filmades och kan ses i SAK MAG #4 2021.

2020 års uppdragsverk gjorde av Carl Hammoud. Serien ”LEVEL” består av hundra akvareller på papper, som även utgör lika många vinster i konstlotteriet. Verket bygger på första bilden i Hitchcocks film ”I sista minuten” (1959): en glasfasad som reflekterar trafiken på en livlig stadsgata, som här omvandlas till en nästintill abstrakt bildvärld.

SAK:s inköpskommitté

Vinsterna i vårt konstlotteri köps in av en inköpsnämnd som består av konstnärer, curatorer och konstvetare som tillsammans har en god överblick över konstscenen och nära kontakt med konstnärskåren. Det garanterar en oöverträffad nivå på vinsterna i lotteriet. För förslag – maila till [email protected]!

Sara Walker

Verksamhetschef SAK

Santiago mostyn

konstnär