Tillgängliga editioner

Av dessa editioner finns det fortfarande exemplar kvar. För att beställa, mejla oss på [email protected].

KLAS BARBROSSON

SAK Edition 3 2022
Upplaga 190 + 10 AP
100% akryl, 100% konstverk

Köps genom att swisha på 1232667764 (skriv SAK Ed Klas i meddelandefältet).

Kan skickas, porto inom Sverige: 52 kr.

”Jag tänker att min multipel är lite av en parafras på Dan Wolgers telefonkatalogverk (1992) med tanke på mitt telefonnummer. Vidare är ena sidan, officiell, med eran slogan från instagram, loggan samt året då föreningen grundades (1832) och årets år 2022. I nedre kant framgår att det är en supporterhalsduk för erat 190 årsjubileum, och med en lingo ofta funnen på just supporterhalsdukar. På ”baksidan” är min konst där jag approprierat ”SAK” till att betyda Swish A Konstnär/Supporta Alltid Konstnären. Jag har stickat min egen Qr-kod, som inte fungerar, samt mitt telefonnummer. Sen använde jag ett klassiskt bankomat/internetbank/blipp – lingo:
Tillgängligt Belopp
Medges ej
som i kontextbytet får lite av en poetisk vibb, existentiell lyrik nästan. På mittenpartierna körde jag en klassisk Bumperstickerestetik i skrivstil:
We ❤️ Contemporary Art
We ❤️Klas Barbrosson.
Det blir i sig att jag signerat verket – en jubileumshalsduk, som en multipel för SAK 2022. ”
Klas Barbrosson om sin multipel för SAK

Trinidad Carrillo

I Carrillos foton råder ett slags magisk realism, i ett plan mellan det vardagliga och det drömlika. Hon söker fram mytiska, suggestiva miljöer där hon själv eller familj och vänner ibland figurerar. En särskild plats har medicinalväxterna för deras förmåga att såväl bota och läka som försätta i trans.

Motivet till editionen kommer från en resa till Yucatanhalvön i Mexico. Vistelsens sista morgon steg Carrillo upp innan soluppgången och gick ner till den sjufärgade Bacalalagunen med sin Rolleiflexkamera för att fånga de sista och första solstrålarna på platsen.

”Jag nådde lagunen före solen, och satte upp kameran som fick äta upp de allra första solstrålarna, hela portionen i lugn och ro. Mina ögon åt av alla toner, från turkos till marinblå. Men min kamera registrerade Intis ljusnektar som ett gyllene hav av ljus som rann och täckte allt, rann ner mellan sprickorna, mellan molekylerna på den gigantiska vattenkroppen.”
Trinidad Carrillo om The Last Morning

THE LAST MORNING, 2019-2022
SAK Edition 2 2022
Upplaga: 27 + 1 AP
Storlek på bild: 26 x 27 cm
Storlek på yta: 31 x 32 cm
Fine Art print på Hahnemühler Photo Rag Ultra Smooth
Pris: 3 500 kr

Köps genom att mejla [email protected]

Läs om konstnären och editionen i SAK MAG!

Andreas Eriksson

Varp 1 och Varp 2

Andreas Eriksson (f. 1975 i Björsäter) arbetar såväl i en klassisk nordisk måleritradition som med ett mer konceptuellt arbetssätt med måleri, skulptur, fotografi och vävar. Även grafiken har alltid varit närvarande i Erikssons konstnärskap. Där har organiska former samsats med senare varianter av de linjeskisser som används till vävarna och rena naturstudier.

Etsningarna Varp 1 och Varp 2 är gjorda särskilt för SAK och bygger på konstnärens vävskisser för hans stora textila verk. De stora vävarna görs med lin från olika delar av landet och olika tidsepoker. Med olika växtförhållanden och beredning har linet olika nyanser och textur som används för att få fram den vävda bilden.

Varp 1 (undre bilden)
Varp 2 (övre bilden)
Etsning på koppartryckspapper, handtryckt av Mikael Wahrby i Stockholm 64 x 44 cm (pappersstorlek)
Upplaga 25/motiv
Pris till SAK:s medlemmar: 5 600 kr/styck

Mejla [email protected] för att köpa ditt exemplar!

Läs om konstnären i SAK MAG!

Liu Chien-Kuang

Stone from other Mountain, 2021
他山之石

För denna serie har glaskonstnären Liu Chien-Kuang intresserat sig för glaset som material och dess förmåga att imitera dyrbara ädelstenar.

Grunden för projektet är hans egen forskning om hur glasblåsare i Ostasien historiskt har använt glas för att imitera sällsynta jadeföremål som tillskrivs lyckobringande och skyddande egenskaper. Med sina glasobjekt skapar han en serie verk som på en gång är äkta och imiterande.

Teknik/material: Blåst glas, 3D-printad bas
Mått: mellan 10 och 40 cm (höjd)
Upplaga: 15, alla unika
Tillgängliga verk i serien: De här avbildade
Pris: 6 500

Läs mer om projektet och konstnären i SAK MAG!

Eric Magassa

I Eric Magassas digitala collage Color Me Blind, ligger en afrikansk mask som grund för bilden, där geometriska element adderas genom digital bearbetning. På så sätt vänder han på ordningen, där förr konstnärer som Picasso och Braque inspirerats av och lånat in afrikanska artefakter som element i sina kubistiska målningar.

Color Me Blind, 2019
Digitalt collage, pigmentprint på 300-gramspapper
Mått 64 x 46 cm
Upplaga: 30 exemplar, alla verk är unika,
Tillgängliga verk nr 6
Pris: 3 600

Läs mer upplagan och se alla motiv här.

Ulrika Sparre

Multipeln Allt är bra bygger på Ulrika Sparres performanceverk med samma namn. Det utgår från en idé om äldre tiders stadsvakt som vaktade staden på natten när dess invånare sov. Vakten ringde varje timme i sin klocka för att upplysa om tiden samt meddela att allt var lugnt i staden. Genom att anta dåtidens roll som stadsvakt vill konstnären återta en viktig funktion som i våra alarmerande tider gått förlorad.

Se Ulrika Sparres perfomance på Vimeo.

Allt är bra, 2015
Klocka i brons, handtag av trä, väst och pins
Mått: Klocka 18 x 9 cm
Upplaga: 30
Pris: 3 600 kr

Inger Andersson

Inger Andersson (f 1963) är utbildad på Konstfacks avdelning för glas och keramik men har arbetat i många olika material sedan dess, alltid abstrakt och alltid med en känsla för att utforska materialiteten, vad ett visst material kan uttrycka eller representera.
Multipeln Max Meras dubbelspegel reflekterar de motiv som visar sig från varsin sida av verket och knyter så även an till konstnärens arbete med pausläget eller glipan.

Max Mera, 2015
Vattenskuret laminerat glas, dubblerat med en sammanfogande plexiglasskiva
Mått: 10 x 8 x 5 cm
Upplaga: 30 (15 röda, 15 guld)
Pris: 3 600 kr

Axel Karlsson Rixon

I Axel Karlsson Rixons “Dubbelporträtt” har konstnären iklätt sig en äldre generations kläder som ett performativt grepp.
Samtidigt som konstnären tog fram denna SAK Edition arbetade hen med ett gestaltningsuppdrag för Rio som skulle bli Sveriges första seniorboendet för hbtq-personer.

Dubbelporträtt, 2013
Material: pigment print