SAK Edition

SAK Edition är ett samarbete med några av svenska samtidskonstens främsta konstnärer. Konstnären gör ett konstverk i en limiterad upplaga, vi erbjuder medlemmar detta verk till ett bra pris. Det vi tjänar på editionerna går direkt tillbaka till verksamheten. Ditt konstinköp genererar mer konst.

Så går det till

1. Uppdrag till konstnär

Konstnären skapar ett verk speciellt till SAK:s medlemmar. Detta kan vara ett objekt, grafik, fotografi eller måleri.

2. Presentation

Vi släpper editioner några gånger per år. Vi intervjuar konstnärerna och presenterar verket i SAK MAG.

3. Release, Först till kvarn

Då det är begränsad upplaga måste medlemmar vara snabba. Editionen släpps ett visst klockslag och en viss dag och då gäller det att mejla eller ringa direkt.

Senaste editionen

Andreas Eriksson

Andreas Eriksson (f. 1975 i Björsäter) arbetar såväl i en klassisk nordisk måleritradition som med ett mer konceptuellt arbetssätt med måleri, skulptur, fotografi och vävar. Även grafiken har alltid varit närvarande i Erikssons konstnärskap. Där har organiska former samsats med senare varianter av de linjeskisser som används till vävarna och rena naturstudier.

Etsningarna Varp 1 och Varp 2 är gjorda särskilt för SAK och bygger på konstnärens vävskisser för hans stora textila verk. De stora vävarna görs med lin från olika delar av landet och olika tidsepoker. Med olika växtförhållanden och beredning har linet olika nyanser och textur som används för att få fram den vävda bilden.

Varp 1 (undre bilden)
Varp 2 (övre bilden)
Etsning på koppartryckspapper, handtryckt av Mikael Wahrby i Stockholm 64 x 44 cm (pappersstorlek)
Upplaga 25/motiv
Pris till SAK:s medlemmar: 5 600 kr/styck

Säljstart 11 nov 2021

Mejla info@konstforeningen.se för att köpa ditt exemplar!

Andra aktuella editioner

I serien SAK Edition tas årligen två-tre multiplar fram tillsammans med Sveriges mest spännande konstnärer. Se vilka tidigare SAK Edition som fortfarande finns att köpa.

Se andra aktuella editioner  >>>
Mer information.
Please check our Personuppgiftspolicy / GDPR
Consent to display content from Youtube